Wednesday, February 13, 2013

Cum să... scrii cu diacritice (video)


Da, știu! A trecut foarte mult timp de la ultimul tutorial, a trecut foarte mult timp de când nu m-ați mai auzit. 

Tocmai de aceea, dar mai ales fiindcă am promis acum ceva timp că voi face un astfel de articol și pentru că a cam venit timpul să mă țin de promisiuni, astăzi vă voi arăta cum să scrieți cu diacritice prin metoda cea mai simplă Fără pluginuri, fără scurtături, fără introduceri de simboluri sau alte șiretlicuri.



Sper să vă placă, să vă fie de folos și aștept orice întrebare ați avea. Vizionare plăcută.




În curând mai urmează un video din categoria „Cum să...”, dar nu vă spun încă tematica sau data când are să apară. Pot să spun că e tot una din „datoriile” mai vechi, ba chiar mult mai vechi decât asta. :D

26 comments:

  1. Util articolul. Cel puțin pentru mine, care nu le prea am cu tehnologia asta complicată ... :)
    Eu m-am învățat să scriu cu diacritice și aveam nevoie de schimbarea limbii. Am căutat ceva până am găsit cum să fac asta.
    Acum am aflat și cum pot schimba când am nevoie și de acele caractere speciale, gen paranteze pătrate, acolade, ghilimele, etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mă bucur că am fost de ajutor. Ăsta e și scopul filmulețelor, îți dai seama :D

      Delete
  2. Foarte bun articolul! Aş fi vrut sa-l fi găsit mai devreme. Acum m-am obişnuit să scriu cu ALT+litera respectivă. N-aş mai schimba că mă zăpăcesc de tot, abia mi-am format cât de cât deprinderea asta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iuliana, să fiu sincer, așa cum am menționat oarecum și în articol, am făcut tutorialul datorită ție și pentru tine, așa că sunt puțin dezamăgit.

      Mă gândeam că nu a trecut atât de mult timp de atunci și nu te-ai obișnuit cu stilul „ALToit” :P

      Îmi pare rău că am întârziat.

      Delete
  3. E foarte util într-adevăr, uite de acum voi scrie și comentarii cu diacritice (chiar și articolele alea pe care le scriam direct în wordpress, pe grabă).
    Eu mi-am setat pe clasa a XII-a acele scurtături în m. word în momentul în care îmi făceam atestatul și după câteva pagini scrise mi-a intrat în reflex, scriu foarte rapid cu alt+...
    Nu mi-am schimbat tastatura de atunci din comoditate, mi-a fost groază să reînvăț tastele :) Doar că uneori e enervant, sincer, până și pe facebook mă incomodează uneori lipsa diacriticelor (căci nu voi deschide câte-un .doc de fiecare dată când vreau să comunic ceva), căci unele cuvinte își pierd din semnificație ușor. Dacă ce spun alții deduc din context și nu mă deranjează cum scriu, când vine vorba de ce zic eu, nu am încredere că alții vor prelua exact sensul pe care i l-am dat eu cuvântului și cred că e important - dacă tot comunic ceva (și ies din zona minții mele), să știu măcar că s-a preluat mesajul așa cum am vrut eu să fie.

    Motiv pentru care am făcut acum schimbarea :P Uaiii, mă simt ca atunci când descopeream calculatorul prima dată :)) Învăț repede, noroc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ieeei, nici nu știi cât mă bucur! Bun venit în tabăra noastră.

      Și pe mine mă enervează locurile în care nu pot scrie cu diacritice fiindcă nu sunt recunoscute.. în rest, scriu peste tot, din același motiv enunțat de tine: să nu las liber interpretărilor, dar și fiindcă îmi place să fiu diferit :D

      :D Uiii, ce-mi place feedback-ul ăsta!

      Delete
    2. Arată mult mai frumos așa!!! Sunt mândră tare de mine, hahah :)) Mersi mult, Radu. Sunt curioasă și eu ce ai pregătit pentru următorul tutorial.

      Fac și o mărturisire: încă scriu greoi și mă poticnesc. Mă bate gândul să îmi lipesc o vreme pe tastatură niște mici autocolante pentru a însemna noile litere. Fac greșeli de tipul ăastora, adică pun și litera a și ă, și t și ț, în același cuvânt. Cred că mintea nu mi s-a obișnuit încă să nu mai caute pe tastatură anumite litere în anumite locuri. Dar nu renunț, în scurt timp devin expertă :)) (cu parantezele pătrate și alte semne chiar nu am nici o problemă, tot mulțumită ție - căci ai explicat care-i treaba cu butonul ăla numit ,,alt”, din dreapta :P )

      Delete
  4. Radu, îmi pare rău. Chiar nu ai de ce să te simţi dezamăgit. Sunt sigură că tutoriarul va ajuta pe foarte multă lume. La urma urmei l-ai făcut pentru oricine are nevoie. Şi-apoi, nimic nu e bătut în cuie, cine ştie, poate mă răzgândesc ;) Mulţumesc, oricum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Așa e mai optimist... trebuie să te corup cumva :)) Să amintesc mai des prin articole despre cât de ușpr se scrie fără alt, că tasta alt e pentru ALTceva..
      Știu... am găsit soluția! dar nu ți-o spun încă! >:)

      Delete
  5. In sfarsit am reusit sa rezolv si eu problema diacriticelor. Pana acum, foloseam un site din ala de pus automat, iar eu doar verificam. Insa parca e mult mai simplu sa scriu asa, direct. Sunt curios care va fi urmatorul tutorial.

    PS: Stiai ca se v-a schimba aspectul canalelor de youtube?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mă bucur că ai rezolvat :)

      Ce e cu aceste modificări? Ce anume se va schimba? E vreun articol pe undeva scris, să citesc și eu? :D

      Mulțumesc!

      Delete
    2. OO, am găsit ceva.. adică va fi ca pe google plus.. sau așa văd eu, că seamănă FOARTE mult

      Delete
    3. Ceva de genul ăsta

      Interesant... mă așteptam.. Google vrea să-și unească toate serviciile :D

      Delete
    4. Am uitat sa-ti spun ca poti citi la mine detalii, sau direct pe pagina oficiala: http://www.youtube.com/onechannel. :D

      Delete
    5. Eh, m-am descurcat singur până să apară articolul tău :D
      Mulțumesc :)

      Delete
  6. Foarte frumos din partea ta că faci asta. Foarte mulți blogeri nu folosesc diacriticele. Unii din lene, alții dintr-un fel de orgoliu din ăsta care n-are a face nici cu scrisul, nici cu limba română nici cu nimic, alții chiar nu știau cum să facă asta într-un mod cât mai ușor pentru ei și pentru ei este chiar salutar efortul tău. Este trist însă să vezi că diacriticele nu sunt folosite de oameni chiar scriu bine, conștienți însă că trunchiază cumva limba română. De parcă ar amputa-o. Dacă ar fi să fac o comparație sunt curioasă dacă unii scriitori care nu folosesc deliberat diacriticele ar putea tasta fără degete. Desigur că soluții există.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bine ai venit pe aici! Mulțumesc pentru aprecieri. Și eu sper să ajute cât mai mulți oameni acest tutorial :D

      Interesantă analgia cu amputarea. M-am obișnuit să nu-i mai critic prea tare pe cei care aleg să scrie fără diacritice.. e păcat, dar dacă omul așa vrea, n-ai cum să te cerți cu el :)

      Delete
  7. Cred că folosirea diactriticelor n-ar trebui să fie o opţiune tocmai pentru că aşa e limba română şi ar trebui folosită ca atare. M-am obişnuit uşor să scriu cu diacritice cu mulţi ani în urmă când am început să traduc cărţi însă recunosc faptul că atunci când stau pe messenger sau pe facebook îmi scapă folosirea lor. Mi-am format deprinderea să scriu şi pe întuneric cu ambele setări de tastatură însă de multe ori o uit pe engleză şi uit şi de diacritice :) Bravo pentru tutorial, cred că va ajuta pe multă lume care nu se descurcă să "bâjbâie" prin setări pănă găseşte soluţia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bun venit Mihaela. Dacă urmezi sfaturile din tutorial și setezi limba română ca default, nu vei mai „uita” tastatura pe engleză și vei tasta cu diacritice și în chat sau facebook :D Eu cel puțin nu o schimb niciodată pe engleză pentru că nu am nici un motiv.

      Dar tu dacă undeva, la o traducere, ai nevoie de altă limbă, atunci când părăsești aplicația în care scrii, tastatura va reveni la limba română.

      Mulțumesc pentru vizită și părerea împărtășită. Te mai aștept.

      Delete
  8. eu schimb din engleza in romana pentru ca am in bara ! De altfel multumesc !Q

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, sunt destul de mulți cei care nu au deja în bară această opțiune, tocmai fiindcă nu a fost instalată limba de cel care a instalat sistemul de operare. Pentru ei e tutorialul.

      bine ai venit pe aici!

      Delete
  9. Replies
    1. Cu cea mai mare plăcere. Bine ai venit pe aici Maria :)

      Delete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...