Pages

Sunday, March 21, 2010

Cum să... joci UNO

Pentru cei ce nu știu, UNO este un joc particular de cărți. Există pe piață acest joc și pachetul conține  niște instrucțiuni în vreo 5 limbi total indescifrabile pentru majoritatea. De asemenea se adaugă în pachet (că așa sunt normele europene) și o coală cu instrucțiuni în limba română, doar că eu nu sunt deloc mulțumit de ele, așa că m-am decis să vă scriu aici instrucțiunile, așa cum le-am învățat și așa cum le știu:

UNO se joacă între maxim 10 persoane (dacă ai un singur pachet) și minim 2 (că de unul singur nimic nu are farmec)

Pachetul conţine 110 cărţi:
  • 19 cărți numerotate de la 0 la 9, câte două din fiecare culoare ( roșu, verde, albastru galben), astfel: de la 1 la 9 cărțile sunt dublate iar cărțile de 0 sunt unice pentru fiecare culoare în parte;
  • 8 cărţi "Skip" sau "Pauză" sau "Stai o tură"
    Dacă jucătorul anterior a pus această carte îţi sare rândul. Se pune doar peste culoarea corespunzătoare, dar acceptă suprapusă o carte similară de altă culoare;







  • 8 cărţi "Reverse" sau "Schimbă sensul"
    Această carte se plasează oricând dacă are culoarea corespunzătoare culorii ultimei cărți jucate. Efectul ei este evident de a schimba sensul de joc. Dacă era în sens orar, va deveni sens antiorar. Plasarea a două cărți consecutiv anulează schimbarea sensului.






  • 8 cărţi "Draw two" sau "Trage două cărţi"
    Jucătorul care o pune în teanc obligă pe cel care o primește să tragă două cărți. La fel ca anterioarele și această carte se poate juca doar dacă o permite culoarea, sau dacă dacă ești atacat, pentru a da mai departe amenințarea. Valoarea cărților se acumulează până la ultimul jucător care nu mai are cu ce să se apere;








  • 4 cărţi "Wild" sau "Schimbă culoarea"
    Cartea de schimbare a culorii se poate juca peste orice altă carte (cu excepția cazului când ești obligat să tragi cărți) doar dacă te găsești în imposibilitatea de a pune altă carte (adică dacă nu ai în mână nici culoarea, nici cifra corespunzătoare)







  • 4 cărţi "Wild and Draw 4" sau "Schimbă culoarea şi trage 4 cărţi"
    Fiind tot wild card, se aplică același reguli: poate fi folosită doar dacă nu ai altă carte sau dacă ești atacat. Această carte obligă următorul jucător să tragă 4 cărți și schimbă culoarea jocului în funcție de preferințele celui care o folosește. Pentru a te apăra de ea (să dai mai departe obligație de a trage cărți) trebuie să folosești fie o carte identică fie o carte +2 de aceeași culoare cu cea anunțată de jucătorul care a folosit +4




                • 2 cărţi albe, de rezervă ... nu se folosesc decât dacă o carte este pierdută sau deteriorată

                UNO: Reguli de joc

                Un jucător este ales dealer, prin tragere la sorți. Acesta împarte fiecărui jucător câte 7 cărți, pune în mijloc pachetul de cărți rămase și poziționează, lângă acestea, prima carte din pachet, întoarsă cu fața astfel încât să fie văzută de toți (seamănă cu "macaoa" până acum, nu?) 

                Această carte se interpretează ca și cum a fost jucată de dealer și va fi punct de pornire pentru persoana din stânga acestuia (sens orar). Dacă prima carte este una din cele 3 cărți speciale, jucătorul următor se va conforma cerinței ei (stă o tură, schimbă sensul sau ia 2 cărți), dar dacă este una din cele 2 cărți WILD, aceasta va fi repusă în pachet și o nouă carte va fi extrasă.

                Pe parcursul jocului fiecare jucător pune jos cartea corespunzătoare culorii sau cifrei cărţii curente. În cazul în care un jucător nu are ce pune jos, el va trage o carte din pachetul rămas. Această carte poate fi jucată imediat ce a fost trasă, dacă se potrivește, sau poate fi păstrată. Un jucător poate alege, fără penalizări să tragă o carte din pachet chiar dacă are în mână carte potrivită pentru joc.

                Scopul jocului este să scapi cât mai repede de cărți; prima persoană care reușește, încheie repriza, iar ceilalţi jucători își numără punctele din mână astfel:
                • de la 0 la 9 se ia în calcul ca valoare cifra înscrisă pe carte, 
                • cărţile speciale (Skip, Reverse, Draw two) valorează 25 de puncte,
                • cărţile Wild (negre) au 50 de puncte fiecare.
                Jocul se încheie când unul din jucători acumulează 500 de puncte, câștigător fiind cel cu numărul cel mai mic de puncte.

                Alte reguli:
                • se pot pune două cărți simultan doar dacă acestea sunt identice (atât culoare cât și cifră)
                • cartea 0 este o carte cu rol special, În momentul când este jucată, toți jucătorii schimbă cărțile din mână cu ale vecinului, în sensul curent al jocului. (Mai există o variantă a jocului în care cel care joacă o carte 0 poate schimba cărțile cu un alt jucător la alegere.)
                • cărţile Wild (cele negre) nu pot fi jucate decât dacă nu ai carte potrivită în mână.
                • O regulă importantă este că un jucător poate pune o carte jos chiar dacă nu este rândul său, dacă are în mână o carte identică (culoare și cifră), astfel sărind rândul tuturor celor care erau înaintea sa. Jocul continuă apoi de la el în același sens ca mai devreme, sau sare din nou dacă cineva are o carte care să să potrivească.
                Jocul se încinge și devine din ce în ce mai amuzant cu cât este jucat de mai mulți și se înțeleg regulile. Adevărata distracție vine tocmai din regulile astea speciale cu săritul turei și schimbarea cărților. Dacă-ți joci mâna corect, poți termina destul de repede :D

                Spor la jucat și dacă aveți întrebări le aștept aici :)

                5 comments:

                1. :) Eu ştiu de un joc asemănător, dar se numeşte "Solo", iar cele două pachete de cărţi au fost adus din Italia, iar jocul de care vorbesc eu are în plus faptul că este o carte care îţi permite să îţi schimbi cărţile cu un alt jucător, la alegerea ta. E o "Macao" upgradată şi-mi place la nebunie jocul.

                  ReplyDelete
                2. aşa cum sugerezi tu foloseam cartea 0 înainte: cel ce o punea jos schimba cărţile cu al jucător, la alegerea sa. Apoi am aflat de regula cu schimbatul în cerc. :P

                  ReplyDelete
                3. Aştept să întinzi cărţile prin cameră pentru a mă alătura şi eu...

                  ReplyDelete
                4. si pana la urma cine castiga? cel care incheie repriza sau cel care are cele mai multe puncte la numarare?iar celui care inchide jocul nu i se mai dau puncte in plus sau ceva?

                  ReplyDelete
                5. Salut. Mulţumesc de vizită. Mi-ar fi plăcut să te semnezi, dar cu toate acestea îţi voi răspunde.

                  Repriza este câştigată de cel care încheie jocul (termină cărţile). Nu primeşte puncte în plus, dar pe tabelul cu punctajul total va avea 0 puncte corespunzătoare reprizei. Joacul continuă până când cineva întocmeşte 500 de puncte în tabel (puncte adunate după fiecare repriză) Acum, depinde de voi dacă vreţi să scurtaţi sau să prelungiţi jocul..mai scădeţi sau măriţi numărul limită de puncte.

                  Sper că am fost destul de explicit :)

                  Te mai aştept pe aici, poate data viitoare cu semnătură. (pentru cei ce nu ştiu: trebuie bifată opţiunea "Name/Url" şi acolo introduceţi Numele, eventual link către pagina proprie)

                  O zi bună

                  ReplyDelete

                Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

                Abonează-te la Călătorii