Monday, March 18, 2013

vALLuntar 2013 - A doua recenzie

Iată că a sosit timpul să public și a doua recenzie din cadrul campaniei vALLuntar - Citește o carte, plantează un pom


Mai sunt doar 5 zile până la încheierea campaniei, așa că e timpul să vă terminați și voi recenziile, să trimiteți comentarii și să pregătiți cazmaua, pentru a planta copăceii strânși.
A doua carte aleasă de mine în cadrul acestei campanii cred că vă va surprinde, deoarece nu am ales tot beletristică, ci am atacat categoria de cărți practice / hobby de pe site-ul all.ro și acolo am găsit o carte care ar trebui să  ne învețe ceva ce am uitat să facem, sau facem prea rar și de multe ori eronat.

Vorbesc despre o carte câștigătoare a premiului „British Airports Authority” drept cea mai bună lectură non-fiction la secțiunea „Lectură pentru vacanță”, o carte scrisă James Borg, autorul bestselerului mondial Persuasiunea. Această carte este Limbajul Trupului” a cărei copertă ne stârnește anunțând că suntem pe cale să învățăm 7 lecții simple pentru a stăpâni limbajul non-verbal .


Să vă spun adevărul, abia așteptam să citesc această carte, abia așteptam ajungă coletul și tocmai din această nerăbdare am ales să o las la final ( pe principiul save the best for last), ca să vă stârnesc și vouă curiozitatea.

Am început să o citesc imediat ce am publicat prima recenzie, și sincer să vă spun că în primele 20 de pagini m-am plictisit. De ce? Știți cum e la teleshopping? Îl știți pe tipul ăla care repetă aceeași chestie de o mie de ori, dar cu ușoare variații astfel încât să pară că are multe de spus. Știți cât e de enervant un promo lung dar care nu spune nimic nou față de ce ai aflat în primele 10 secunde? Așa au fost pentru mine primele pagini, și tare dezamăgit eram. 

Nu-mi trecuse încă dezamăgirea cărții anterioare și acum asta? Of, ce alegeri am mai făcut și eu... Dar am continuat, liniștit și am început să aflu și chestii interesante.

Cartea e oarecum scrisă ca o stenogramă după niște lecții vorbite unui public. Apar pe ici și colo referiri de genul „văd în ochii voștri” dar cel mai mult se simte asta la finalul fiecărui capitol în secțiunea de „întrebări și răspunsuri”. Sincer, chestia asta nu mi-a prea plăcut, dar să o trecem cu vederea.

Dar pot spune că am învățat chestii noi din cartea asta și mi-a plăcut. Nu pot spune că am devenit expert nici după ce am citit-o a doua oară, fiindcă da, și pe asta am citit-o de două ori, dar am devenit mai conștient de unele chestii. Am ajuns totuși să-mi pun întrebarea: oare nu am devenit conștient de gesturi doar fiindcă am citit cartea? Spre exemplu, niciodată nu mi s-a părut că o anume poziție corporală simbolizează o barieră pentru ceilalți, ci pentru mine era doar o poziție comodă. Acum știu asta, dar voi care nu ați citit, tot nu știți, deci oricum nu ați fi interpretat-o drept barieră, nu?

Dar cartea te învață mai mult decât poziții corporale. Cartea ne amintește să privim, să ascultăm, să fim atenți. Și trebuie să spun că o recomand. Chiar și doar pentru a deveni toți conștienți de lucrurile ce ne înconjoară și de ceilalți. 

Eu o voi reciti și voi reface testele. Da, la fiecare final de lecție există câteva întrebări, iar la finalul cărții primești un anume punctaj funcție de câte răspunsuri corecte ai făcut în total. Nu vă spun ce punctaj am făcut eu.. poate sunt novice, sau poate sunt expert.... Ăsta e misterul cu care vă las, acum că ați aflat numele celor două cărți :D


Acest articol participă la campania vALLuntar iniţiată de Grupul Editorial ALL, cu sprijinul ROMSILVA, și are nevoie de măcar 15 comentarii de la persoane diferite pentru a „planta un copăcel”. (vezi detalii)
Vă mulțumesc pentru ajutor!

44 comments:

  1. Din păcate cărţile de genul ăsta au început să apară îndeosebi în Statele Unite şi într-adevăr, sunt scrise ca pentru americani, uneori ai impresia că te şi jignesc repetând de atâtea ori aceeaşi chestie în fel şi chip. Pe de altă parte, dacă reuşeşti să treci peste asta, cum ai făcut şi tu, descoperi că întotdeauna conţin idei interesante şi de folos. Ai făcut o alegere bună.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulțumesc. Nu știu cum sunt cărțile pentru americani, dar dacă așa-s toate la început, atunci nu vreau să aflu :D

      Foarte matinală ai fost. O zi minunată îți doresc!

      Delete
  2. Uneori scopul primelor pagini ale unei cărţi este să creeze starea de aşteptare, pentru a savura mai mult conţinutul.
    Felicitări pentru implicarea în proiect şi pentru că încerci să mai ieşi din carapacea de.. raC (din blogosferă), pentru a intra în lumea cărţilor palpabile! O să foloseşti sfaturile şi în videobloguri, nu? Atunci, nu ne rămâne decât să aşteptăm schimbarea...
    În rest, sper să plantezi cel puţin o duzină de copaci!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bine ai revenit Cristina! Știu că primele pagini trebuie să creeze suspans, dar asta devenise plictisitoare :) Exact imaginea descrisă era ceea ce-mi trecea prin cap: teleshopingul ăla care nu spune nimic nou :D

      A fost o plăcere să particip la proiect!

      Hmm... încerc să folosesc peste tot sfaturile, și asta înseamnă și în videobloguri. Nu știu dacă e ceva vizibil totuși :P Mulțumesc frumos pentru comentariu. Spor să ai și tu!

      Delete
  3. eu avusesem la un moment dat un curs optional la scoala cu limbajul corpului si chiar asta era ideea: sa ajuni sa constientizezi fiecare actiune ca sa o poti controla. cartea pare interesanta si utila, dar zic sa ramanem totusi naturali:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bun venit Simsim!

      E fain că ai făcut curs cu așa ceva. Zic eu că sunt câteva chestii prin toată cartea asta care sunt musai să le știe toată lumea. Și cu siguranță ați tratat și la acel curs cam aceleași puncte întâlnite în carte.

      De ce zici că nu am rămâne naturali? Nu spune nimeni să fim falși în comportament, ba dimpotrivă! Sau așa văd eu lucrurile. Important e să transmitem corect mesajul pe care vrem să îl primească receptorul.

      Delete
  4. Şi eu am fost tentată să aleg cartea asta pt campanie, dar până la urmă am ales altele, tot din categoria self-help. :D O fi interesant limbajul trupului dar şi eu sunt de părere că nu ar fi chiar comod să ne controlăm orice mişcare. Cum ai spus şi tu, poate pentru noi o anumită poziţie e confortabilă şi atât, fără să constituie o barieră pusă intenţionat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, la partea cu pozițiile corpului și barierele nu dau crezare, fiindcă e vorba de confort, dar sunt aspecte ale „limbajului corpului” menționate în carte care au sens 100% și acum că le-am citit am conștientizat că uneori chiar așa reacționează corpul meu în anumite ipostaze. Nu știu cât de eficient aș fi la a citi pe alții, dar am devenit mai atent :D

      Delete
  5. După cum ști, una din cele două cărți pe care le-am solicitat a fost aceasta. Citind recenzia ta, parcă trebuie să citesc cartea încă o dată ... :)
    Spor la strâns comentarii plantat copaci!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mersi Florin! Spor și ție.. eu mai am până te prind din urmă :)

      Nu te oprește nimeni din a relua lectura :D

      Delete
  6. Hmm...interesantă alegere, deși eu nu prea mă omor cu genul acesta de cărți. Nu spun că unele nu ar fi folositoare, dar în general mi se pare că sunt mai mult o strategie de marketing sau un fel de lipsă de inspirație ("ah, de ce să mai umplu librăriile cu romane de dragoste sau cărți filosofice, hai să scriu despre lucruri din viață"). Până la urmă e o strategie bună, deoarece oricât de evidente sau logice ar fi unele aspecte din viață, oamenii tot preferă să citească cărți despre ele. Unele mi se par de-a dreptul inutile, primele exemple care îmi vin în minte acum fiind "Cum să îți înveți copilul să citească" sau "Cum să își înveți copilul să își facă nevoile la oliță".
    Oricum, revenind la cartea ta, mă gândesc că o dată ce o citești ajungi involuntar să fii mult prea atent sau analitic la modul în care te comporți tu sau cei din jur. În cazul acesta, mai bine lăsăm lucrurile să vină de la sine. Exact cum ai spus și tu, poate eu mă simt mai comfortabil într-o anumită postură, dar tu, cititor al acestei cărți, vei spune imediat că de fapt postura mea redă plictiseală, anxietate etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bine ai revenit Diana!

      Și eu am fost puțin sceptic... mai ales când am văzut că e destul de mică și destul de ieftină cartea. Adică... „limbajul trupului” mi se pare o chestie care merită studiată intens și credeam că e nevoie de o carte mai groasă, cu mai multe informații.

      Cît despre faptul că aceste cărți sunt de obicei strategii de marketing, nu pot să te contrazic... toată lumea caută să facă bani, nu? Că unele sunt chiar ridicole, ai dreptate, dar cine-i ridicol? Ăla care publică, sau ăia care cumpără. Dacă există cerere, de ce să nu facă cineva o ofertă :)

      Dacă e ceva ce trebuie să reții din cartea asta e că nu doar poziția sau un gest sunt de ajuns pentru a citi o persoană, ci se face o analiză completă, cauți grupuri de semne care să indice aceeași stare, să fii atent la contextul acelei posturi și la concordanța cu restul comportamentului.

      Delete
  7. Frumos! Deci e bine ca de multe ori să diversificăm, să nu citim doar un anumit tip de cărţi, orice carte ne ajută să descoperim ceva nou, tocmai de asta a citi ar trebui să fie obligatoriu pentru fiecare individ! Eu am mai citit cărţi despre limbajul trupului, chiar şi la facultate am făcut la psihopedagogie multe seminarii pe tema asta, deci nu e chiar corect ce ai spus tu că cine nu a citit cartea nu prea ştie dspre lucrurile astea. Mă bucur că ajut şi eu chiar cu foarte puţin la plantarea acelor copăcei!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bună Bianca. Mă bucur să te revăd prin secțiunea de comentarii :)

      Da, diversitatea e bună în orice domeniu, mai ales în ceea ce privește lectura. Cu cât citești mai diversificat cu atât afli mai multe lucruri din mai multe domenii :D

      Nu m-am referit doar la cei care au citit STRICT această carte, ci la cei care au citit orice despre acest domeniu. Nu cred că sunt atât de mulți care au făcut-o, deși observ că se face și pe la școală / facultate. Asta nu știam. Sunteți norocoși :)

      Mulțumesc pentru ajutor. La anul poate plantezi și tu copăcei :D

      Delete
  8. Eu cred ca limbajul trupului te poate ajuta in diverse situatii: de exemplu, la negocieri. Este o sursa excelenta de informatii despre intentiile reale ale celuilalt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, te ajută la negocieri dar te ajută și la vorbirea înn fața unui public, la interviuri sau la întâlniri :)

      Delete
  9. Mi-este greu sa cred ca limbajul trupului este unul universal, poate interpretarea data de autor se potriveste natiei lui, dar ceea ce la italieni este semn de prietenie pentru un neamt poate inseamna o jignire. Cultura, educatia, firea contribuie la impresia generala si cred ca cel mai bine interpretezi gesturile cuiva pe care il cunosti de mult timp sau pe care l-ai studiat intens.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bine ai revenit Kadia. Da, zici bine ce zici, și despre asta spune (puțin) și în carte. Faptul că în diferite culturi același semn înseamnă chestii diferite.

      Legat de interpretarea gesturilor persoanei pe care o cunoști, în carte vorbește despre comportamentul de referință, adică trebuie să știi sau să afli cum se comportă o persoană în mod normal ca să o poți citi mai ușor :)

      Delete
  10. Sună interesant cartea. Coperta e aşa simpăticuţă! :D
    Limbajul trupului e foarte important, mereu am vrut să aflu cât mai multe. neori mai discutăm la ore despre lucruri de genul, dar n-am apucat să citesc o carte care să vorbească despre lucrurile acestea mai în profunzime.
    Spor la plantat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, și mie mi se pare că e foarte prietenoasă acea față zâmbitoare :)

      Eu cred că merită să citești cartea, măcar așa ca să-ți astâmperi curiozitatea :)

      Delete
  11. Studiile și atenția oferită limbajului non-verbal, al corpului, au cunoscut o amploare tot mai mare în ultima perioadă. Cred că e o chestie bună, ca și echilibrare a faptului că datorită mediului virtual tindem să uităm cât de important este sau cum anume funcționează.

    Ce e de reținut, și ai menționat și tu chiar și prin comentarii, este că aceste semnale corporale trebuie interpretate în contextul unui ansamblu de poziții, gesturi, mimică, și nu ca elemente de sine stătătoare. Faptul că stai cu picioarele într-un anume mod, e irelevant dacă nu e interpretat în contextul mai larg al întregului corp, al particularitătilor individuale ale persoanei, al condițiilor de mediu imediate.

    De James Borg e prima dată când aud. Eu am citit o carte, cu același titlu, scrisă de Allan Pease. Cred că ideile sunt aceleași, bazate pe studii similare. Contează desigur și modul de prezentare. De asemenea, un alt nume dintr-un domeniu foarte apropiat - emoțiile și expresiile faciale, ar fi Paul Ekman. (cred că multă lume știe serialul Lie to me, care s-a bazat mult pe studiile lui Ekman).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Îmi place Allan Pease. Știai că vine la Cluj? luna asta!

      Despre Ekman amintește și cartea asta puțin, dar nu știam că după studiile lui e făcut filmul. Să fiu total onest, din cauza filmului am ales cartea asta acum. Nu l-am văzut, dar am auzit despre el și cred că mi-ar place foarte mult!

      Delete
    2. Daaa, am aflat și eu de vizita lui Allan Pease la Cluj. Îți dai seama că mi-aș dori să particip la eveniment, dar prețul biletului mă oprește :P

      Cred că ți-ar plăcea serialul, da - atenția la detalii e la mare cinste acolo :)

      Delete
    3. Sincer nu am habar cât costă intrarea, am auzit de chestia asta fiindcă e în giftshop la blogalinitiative :P

      Nunt sigur că mi-ar palce, dar momentan să urmăresc un serial nu e pe lista mea de lucruri necesare.. aș pierde și mai mult timp :)

      Delete
  12. Imi plac cartile care ne arata cum "vorbim" prin miscarea corpului, am adunat vreo 2 astfel de carti in casa si as mai cumpara una, doar ca sa imi sedimentez informatiile sau ca sa capat unele noi .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deci ai deja multă experiență sau măcar destul de multe cunoștințe teoretice. Foarte fain!

      Mă bucur că ai trecut pe aici!

      Delete
    2. Ma surprind pe strada sau in alta parte, analizand diverse persoane, cupluri, uneori le spun si celor cu care sunt: ba tu esti plictisit, ceva te framanta... :)) Is mai rau decat o baba carcotasa la colt de bloc, insa ma abtin de cele mai multe ori, pastrand concluziile ptr mine.

      Delete
    3. Nu e musai să știe alții că știi sau ce știi :D E de ajuns să știi tu și să folosești în favoarea ta și a relațiilor cu cei din jur :)

      Delete
  13. Înainte strâmbam nasul la cărţile acestea care te învaţă diverse, de psihologie practică... până când mi-a fost recomadată o serie care-i chiar simpatică. Sunt ok, dacă le citeşti relaxat, fără să vrei să descoperi cine ştie ce mari secrete printre filele cărţilor. Aş fi curioasă să răsfoiesc şi una despre limbajul trupului.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eu cu psihologia nu mă prea împac... dar chestiile practice m-au atras mereu! :D

      Despre ce serie vorbești?
      Mulțumesc pentru vizită și comentariu, te mai aștept și în viitor :)

      Delete
    2. Seria Jacques Salome, de la editura Curtea Veche. Nu-ţi las link, ca să nu intru în spam. :D

      Delete
    3. Cătălina, dețin controlul asupra ce stă sau nu în spam (chiar dacă ajunge ceva accidental acolo) așa că nu-ți fă griji în legătură cu link-urile. Oricum, doar de la 3 link-uri în sus se alertează antispam-ul :)

      Delete
  14. Chiar daca nu este genul meu de carte, mi-a facut placere sa citesc recenzia ta :)
    Bafta la strans comentarii!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulțumesc Cristina pentru vizită și comentariu. Te mai aștept aici și după vALLuntar :)

      Delete
  15. Eu am o altă variantă a "Limbajului trupului", a lui Allan Pease, foarte fain scrisă. Ar fi interesant să faci o comparaţie între ele

    ReplyDelete
    Replies
    1. Și Colorbliss spunea mai sus despre cartea scrisă de Allan Pease. Chiar aș fi interesat să o citesc :)

      Delete
    2. PS: MULȚUMESC! Ești a 15-a persoană care comentează, deci și această recenzie și-a îndeplinit scopul de a planta măcar un copac!

      Delete
    3. Wow! Mă urmăresc cifrele :P (Dacă eşti curios de unde provine obsesia mea: http://www.youtube.com/watch?v=TUgcblgwDQc)
      Abia acum m-am uitat cu atenţie la comentariile de mai sus. Scuze! Mda, Allan Pease va fi peste câteva zile la Cluj :(

      Delete
    4. Cum adică te urmăresc cifrele (numerele) .. Ce ai cu numărul 15? :D

      Nu trebuie să te scuzi. Aș merge la Cluj dacă aș avea unde să stau...

      Delete
  16. Trebuie sa faci abstractie de prezentare si sa incerci sa extragi utilul. Nici nu prea imi place genul acesta si nici cartile motivationale. Totusi are o calitate. Ofera informatie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bine ai revenit Crina. Da, oferă informație și nu regret că am citit-o, ba chiar am să o recitesc cândva :)

      Delete
  17. Imi plac cartile psihologice si sociologice, chestia e ca nu poti analza un om doar din faptul ca are mainile incrucisate, nu toti suntem constienti de limbajul trupului si nu intotdeauna e general valabil, vorba ta, era o pozitie in care stateai mai bine. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bine ai venit Mihaela. Faptul că nu suntem conștienți de limbajul trupului, e unul din lucrurile pozitive... Adică e mai ușor de „citit„ o persoană care nu-și maschează reacțiile, nu?

      Bineînțeles, așa cum am mai spus, contează mult mai mult decât o simplă poziție...

      Mulțumesc de vizită și comentariu :)

      Delete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...