Wednesday, August 22, 2012

Săgeata albastră (+eng)

Check for english version below

Scriu asta, folosind toți amperii pe care o îi mai are laptopul în acumulatori, fiindcă sunt în tren și nu am priză. Din fericire am și câteva cărți la mine, așa că după epuizarea bateriei voi începe să lecturez.

Nu mergeam foarte des, dar era o plăcere să iau trenul de la Galați la Iași. Alegeam trenul în loc de microbuz fiindcă deși plăteam aceeași sumă de bani, și ajungeam aproape la aceeași oră, trenul avea avantajul unui confort sporit.
Erau niște vagoane foarte frumoase pe ruta asta: spațioase, cu niște scaune comode și cu prize funcționale. Abia după ce mi-am cumpărat laptop am putut savura cu adevărat călătoria cu trenul. Cele 5 ore pe drum trec imediat când îți ocupi timpul cu ceva. Un film, un tutorial, ceva proiecte la care lucrezi sau, de ce nu, redactarea unui articol pe blog... orice ai putea face la birou. Sunt 5 ore câștigate, adică în loc să stai degeaba numărând stațiile, lucrezi la ceva, avansezi și e ca și cum ai fi fost acasă. Dacă mai ai norocul să dispui de un stick 3G, atunci lucrurile stau și mai bine :D

Vorbesc la trecut fiindcă, de ceva vreme, minunatul CFR a scos de la naftalină „săgeata albastră” care, în acest domeniu, e cu siguranță cea mai proastă invenție de la motorul cu ardere internă. Trenurile astea sunt de fapt niște vagoane automotoare, adică, precum un tramvai, sau un autobuz, ele sunt dintr-o bucată: locomotivă + vagon, nu modelul clasic: un motor (locomotivă) care trage remorci (vagoane).

Trenurile astea, când eram puști, mi se păreau fascinante... Voiam și eu să merg cu ele.. arătau așa modern și tentant... oricum, față de vagoanele care existau prin anii '90, cele în care am crescut noi, săgeata (apărută în 2003) era minunată.... Dar acum, analizând prin prisma experienței, fiind un om care a călătorit foarte mult cu trenul și în foarte multe tipuri de vagoane, pot spune cu mâna pe inimă și fără nici un regret, că săgeata albastră sucks!! 

Pe lângă faptul că nu există prize, mai e și prost conceput. De exemplu pe poziția 10 (locurile 101-108) nu ai nici măcar loc de bagaje. Cum e posibil așa ceva? Cine călătorește fără nici un bagaj? O geantă de mână dacă ai,  nu poți să o lași decât pe jos, măturând toate gunoaiele. Ce au gândit ei, că lumea călătorește de plăcerea peisajului? Sau că expediezi bagajul prin curier înainte să sosești la destinație? Ce naiba oameni buni, e totuși un IR (adică fost accelerat), nu oprește în toate stațiile, nu e pentru cei „de cursă scurtă”. E un tren pe care lumea îl folosește să parcurgă țara în lățime (aproximativ), cum e posibil să o facă fără nici un bagaj?

Pe lângă asta, scaunele sunt incomode, loc pentru picioare nu ai fără să dai peste vecinul din față, cotierele sunt din lemn masiv iar cea dintre pasageri lipsește cu desăvârșire, scaunele fiind mult prea apropiate (așa că în 5 ore de drum, devii cunoștință intimă a vecinului fără să vrei!). Că tot ziceam de scaune și aminteam în alt articol de reazemul pentru cap... aici nici măcar nu e vreo tentativă de a simula acel reazem... tetiera, mult prea jos pusă, e perfect dreaptă și paralelă cu peretele, deci orice tentativă de somn se finalizează cu un cap sprijinit de geam (caz norocos), lăsat liber înspre culoar (cazul nefericit, fiindcă te lovesc toți cei care trec pe acolo) sau sprijinit de vecinul de lângă, care, dacă îți e străin, nu cred că va aprecia deloc gestul.

Așadar, dragii mei, sunt nervos. Sunt nervos că e posibil în țara asta, în 2012, pe o cursă așa lungă, spre un oraș așa mare, să existe un tren atât de penibil. Frate, am văzut trenuri Regio mai comode și mai bune. E incredibil unde am ajuns. 

Știu.. știu că lucrurile stau și mai groaznic de atât, știu că aici unde stau eu e lux față de multe alte vagoane care încă circulă prin țară deși ar fi trebuit să fie casate de ani de zile. Și totuși la alții se poate... sau poate la alții, cei care proiectează trenurile chiar le folosesc și de aceea se gândesc la confort, nu numai la furat ochii investitorilor sau superiorilor... sau cine mama măsii le verifică și acceptă proiectele.... poate...

Problema cea mare e că trenul e folosit prost. El a fost creat pentru curse scurte... așa cum mergi cu tramvaiul, de aceea seamănă atât de mult cele două. Dar noi îl folosim pentru curse ce parcurg țara. Foarte fain!

Ce-ar fi să mă apuc de review-uri ale trenurilor... Uite o idee pe care aș putea să o pun în practică. Păcat că de cele mai multe ori călătoresc singur și cu bagaje, deci plimbarea prin tren pentru a analiza detaliile nu e chiar ușor de făcut. Dar cine știe, poate data viitoare când călătoresc însoțit sau „light” am să mă gândesc mai atent la asta. Acum? Acum am prea multe bagaje ca să pot analiza complet trenul, așa cum ar trebui pentru un review.

Vouă cum vi se pare Săgeata Albastră? Ce alt tren v-a deranjat? 
Ați vrea să citiți niște mici review-uri ale trenurilor și vagoanelor în care călătoresc?



„Blue Arrow” Train

I'm typing this, using the last bit of power from my laptop batteries, because I'm on a train  that has no power socket, to plug my charger. Luckily I have a few books with me, so I'll start reading after battery depletion.

It used to be a pleasure to go from Galați to Iași, and although I rarely did this trip, I choose rail instead of bus journey beacaase the price and the duration were about the same, but the train was more comfortable.

They were pretty cool cars on that route, spacious with comfortable seating and functional power sockets.   Only after I bought my laptop I could really enjoy train travel. The 5 hours on the road pass quickly if you keep yourself preoccupied with something: a movie, a video tutorial, a project you're working on, or, why not writing a blog post ... or just about anything you can do in the office. You make use of those 5 hours working on something instead of waiting in vain and counting stations until you reach your destination. Also, if you are lucky to have a 3G modem, then you're set. :D

I was speaking in past tense because for some time, little old CFR (abreviation translated:  Romanian Railways)  replaced that train with the "Blue Arrow" which is certainly the worst invention since the internal combustion engine. These trains (see picture) have the engine and the passager seats in the same car,  not  like the classic: an engine (locomotive) pulling trailers (coaches).

When I was a kid, I found this trains fascinating ... and I wanted to travel in them, with their modern and tempting look...much better than the trains we were used to at that time.... But now, looking through the experience of being a man who traveled a lot by train and in many types of cars, I can say honestly and without any regret that the Blue Arrow sucks!

Besides the fact that there's no power sockets, there badly designed. For example,group #10 (seats from 101 to108) doesn't even have luggage storage. How is this possible? Who travels with no luggage? A handbag if you have, you can only place it on the loor, sweeping all the garbage. What were they thinking,  that people travel for sightseeing through the window? Or that everybody is FedExing their luggage before leaving? What the hell people, this is still a IR (InterRegional train), it isn't for short trips. It's a train used to travel country wide (approximately). How is it possible to do that without any luggage?

Besides, the seats are uncomfortable, not enough room in front for your legs, there are solid wood armrests and the seats are too close. That all chairs and remembered I said in another article prop head ... there is not even any attempt to simulate that support ... The headrest, to low, is perfectly straight and parallel to the wall, so any attempt to sleep would be a real challenge with your head falling to the sides.

So you see folks, I'm angry. I'm angry that it is possible in our country, in this modern times, on a voyage so long,  towards a city this big, to have a train so awkward and uncomfortable. Dude, I saw Regio trains more comfortable and better. (Regio trains are slower, cheaper, stop in every station; InterRegio stop only in the big cities, are faster and more expensive)

I know .. I know that things are even more awful than that, I know this is luxury compared to many other cars still running the country although they should have been scrapped years ago. But those are Regio... I can't complain that much.

The big problem is that the train is used poorly. It was created for short trips... like a tram ride, thus, the similarity between the two. But they use it for long trips through the country. Very cool...NOT!

What if I start to review trains ... Here's an idea that I could put into practice. Unfortunately I travel alone and with luggage, so walking through the train to do a detailed analysis is not exactly easy. But who knows, maybe next time Ițm traveling "light" I'll do it. Now? Now I have too much luggage so I can't fully analyze the train, as it should for a review.

What do you think about the Blue Arrow? What other train bothered you?
Would you like to read some small reviews of trains and wagons I'm traveling in?


„Politeness is an inexpensive way to make friends.”
William Feather

4 comments:

  1. sucks. ai avut noroc ca nu s-a blocat buda de la prea multa lume

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bine ai venit pe aici Rozina.
      Din fericire nu am vizitat baia pe timpul călătoriei, așa că nu știu cum era înăuntru. Știu doar că e pusă în mijlocul vagonului :D

      Delete
  2. Obiectivă postare! Total de acord cu tine. Aceste trenuri au fost create pentru traficul de scurt și mediu parcurs, dedicat navetiștilor. Iar el, fiind produs nou, a fost pus la înaintare pe trenuri lungi. O decizie pe atât de incorectă, pe atât de prost documentată. Asta dovedește lipsa de material rulant / cunoștințe în domeniu a celor care coordonează activitatea de transport călători pe calea ferată.

    Sau obținerea de contracte / comisioane frumoase de la marii producători din Vest a legat la ochi pe cei care trebuiau să se ocupe de confortul pasagerilor și alegerea de vehicule corespunzătoare?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salutare! Bine ai revenit pe aici!

      Îmi amintesc faptul că era și pe traseele de mers la mare. Acum o mai fi? Că e criminal un astfel de tren pe acel traseu. Eu n-am fost până la mare cu trenul de FOARTE mult timp, dar am fost vara trecută în trenuri care mergeau înspre sau veneau dinspre litoral și erau arhipline cu pasageri și bagaje. Infernal!

      Delete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...