Friday, August 17, 2012

Ctrl+Z nu s-a inventat


Ai tastat greșit? Ai desenat o linie în plus? Nu-i bai, dă-i UNDO!

Anul acesta universitar am lucrat cu un program pe calculator care nu are opțiunea de UNDO. Pe lângă alte multe opțiuni care ne-au intrat în obișnuință, cea de „întoarcere înapoi” e poate cea mai utilă și deci, mai utilizată în cadrul tuturor aplicațiilor pe calculator.

Dar iată că eram puși în situația folosirii unui program care nu avea Undo, un program în care combinația Ctrl+Z nu face absolut nimic. Și a fost un chin... să refaci totul dacă greșeai ceva important... În cadrul acestui soft,  tot ce ai creeat/desenat trebuia păstrat sau șters... Și să zicem că nu-i mare bai ca în loc de un undo să dai delete (chiar dacă presupune mai multe click-uri în  mai multe meniuri) dar dacă  era o chestie mai complicată păi te prindeau toți nervii până reușeai să refaci problema în caz de eroare.

Dar mi-am dat seama că lucrul în acel program e un exercițiu bun pentru ce se întâmplă în viața reală. Alegerile făcute în viață nu le poți schimba. Nu există mașină a timpului, nu există UNDO, în viața reală Ctrl+Z nu s-a inventat încă. Aici, ceea ce strici trebuie să repari, pe cine ai supărat trebuie să împaci, ce ai distrus rămâne distrus. 

Așadar, vă spun că programul e bun, nu doar pentru ce făcea el, pentru scopul pentru care a fost creat ci și pentru a învăța utilizatorul să fie mai atent înainte de a face o alegere, să fie mai ordonat în mișcări, să gândească bine înainte de a realiza ceva, să analizeze cu grijă ordinea în care pune problema, gândind atât la ușurința comenzii curente, dar și la ce îl așteaptă mai departe. Pentru că și în viață trebuie să te gândești la urmările faptelor tale, nu doar la ce se întâmplă acum și aici.


Dar programul ăsta are o portiță de scăpare pe care viața reală nu o are. Portiță pe care am aflat-o mai târziu și care, deși nu e la fel de comodă ca un Ctrl+Z, te scoate din bucluc. Există undeva un fișier (ca un log) în care sunt stocate toate comenzile efectuate de utilizator. Dacă ești isteț poți edita acel fișier și poți repara ce ai făcut prostește. Dacă ești destul de bun, poți chiar lucra doar în acel fișier.. Singura analogie pe care pot să o fac e HMTL: par câteva cuvinte într-un fișier text, dar dacă sunt corect scrise, apare un site în browser.. sau în cazul nostru apare problema ce trebuie analizată.

Cam asta-i mania Ctrl+Z. Ne-am învățat cu el și am devenit puțin cam leneși. Bineînțeles că depinde de locul de muncă, sau de ce anume faci la calculator, dar sunt mai mult decât sigur că toți facem abuz de Ctrl+Z când lucrăm (bineînțeles că nu mă refer la statul pe mess, pe facebook sau navigarea pe internet).
 Tu cât de des dai undo când lucrezi? Așa-i că nu ai stat niciodată să numeri? 
Poate tocmai fiindcă e mereu acolo când ai nevoie de el.
 
de la mine,
numa' bine

7 comments:

  1. De acord cu tine . Niciodata nu mi-am pus intrebarea asta .Dar pentru ca il folosesc des ,stiu ca intotdeauna e disponibil pentru mine . Apropo imi place casuta ta !:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bună dimineața și bine ai venit pe aici Aniela! Știi cum e, ne dăm seama de anumite lucruri abia când nu le mai avem :)

      Mulțumesc și mă bucur că îți place aici. Ești binevenită oricând.

      Delete
  2. Interesanta analogie cu real life. O sa-ti spun parerea mea despre greselile din viata reala. Poate pe moment le socotim greseli, poate unele chiar sunt greseli, dar de multe ori tot raul este spre bine, poate nu e nevoie sa incerci sa repari ce ai "gresit"... Sunt lucruri care se intampla cu un motiv anume. Mai devreme sau mai tarziu... Cu alte cuvinte, e bine ca nu exista un unde cateodata...pentru ca nu e nevoie de el. E bine cum a iesit.
    Ca sa raspund la intrebarea ta, nu prea folosesc undo pentru ca nu lucrez cu calcultatorul. Doar navighez, scriu pe bloguri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Păi nu sugeram că e un lucru rău faptul că nu avem un undo și în viața reală, doar spuneam că ceea ce părea un dezavantaj în cadrul programului, de fapt are aspect pozitiv deoarece te învață să faci alegeri mai cu atenție.

      Eu folosesc UNDO chiar și la blogging.. când redactez un articol și dau din greșeală delete la tot ce am scris, sau la o anumită frază :D

      Delete
  3. Imi place si mie analogia pe care ai facut-o cu viata reala. Cred ca ne e atat de draga optiunea ,,undo" tocmai deoarece in viata de zi cu zi nu putem face asta, desi ne-am dori adesea.
    Mai folosesc si eu ,,undo", nu foarte des, insa o gasesc extrem de utila atunci cand am nevoie de ea. De obicei, ma fulgera asa o panica, iar apoi rasuflu usurata cand imi dau seama ca mai este o cale de salvare a situatiei :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, cunosc perfect sentimentul... dar uneori e urmat de o altă panică... atunci când realizezi că ești undeva unde „undo” nu funcționează. Ai pățit vreodată să treci prin cele trei stări consecutiv?

      Aaa...pfiu!...AAAA!!

      Delete
    2. daaaaaaaa!! teribil sentiment :)) Pentru o fractiune de secunda te bucuri, doar pentru a intra in disperare si mai mare imediat dupa :))

      Delete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...