Friday, April 01, 2011

Cât cheltuie un student pe lună - FINAL

Aşadar s-a încheiat luna Martie...s-a terminat deci şi studiul meu financiar :P

Pentru cei care au ajuns pentru prima oară aici, şi nu au citit primul articol, amintesc faptul că luna aceasta, mi-am contorizat toate cheltuielile şi tot ce am consumat, pentru a vedea exact căţi bani cheltui.

Începusem să înscriu toate cheltuielile într-o agendă pe care o ţineam degeaba, dar văzând comentariul de la Sophie am decis să trec totul într-o foaie de calcul excel.


Pentru a fi cât mai corect în descrierea bilanţului am împărţit cheltuielile în categorii, pe care vi le explic pentru  a înţelege diagramele mai uşor:
  • Cheltuieli alimentare - e destul de evident că în categoria asta intră tot ce se digeră şi anume:
    • mâncare (alimente cumpărate de la magazin şi mesele servite la cantina din campus)
    • dulciuri şi fructe (aici intră toate chestiile pe care le consumam în pauze la facultate, covrigi, bomboane, fructe de tot felul, biscuiţi, etc)
    • băuturi (fiindcă eu nu beau decât apă, aşa cum ştiţi foarte bine, categoria asta e doar pentru ciocolată caldă, apă plată - când era oprită apa în cămin- şi lapte)
  • Cosmetice şi menaj (săpun, şampon, pastă şi periuţă de dinţi, burete de vase şi detergent, şerveţele etc)
  • Cadouri, flori, mărţişoare (aşa cum am spus în articolul iniţial, MARTIE e o lună plină din punct de vedere al aniversăilor şi al ocaziilor, aşa că nu putea lipsi o asemenea categorie,mai ales că e ceva ce nu se întâmplă în fiecare lună, deci ar trebui ignorat în calculul final)
  • Administrativ & Educaţional (în categoria asta sunt trecute toate cheltuielile specifice mediului educaţional: rechizite, xeroxări şi listări şi plata regiei de cămin)
  • Transport (taxi, abonament la transport în comun, bilete de microbus spre casă, bilete de maxi taxi)

Pe parcursul lunii v-am ţinut la curent cu suma cheltuită, prin trei articole publicate la sfârşitul săptămânii aşa că v-aţi făcut o oarecare idee asupra sumei finale. Când am început bilanţul ăasta şi am scris articolul, mă gândeam că voi cheltui vreo 1200Ron, dar pe blog am fost mai optimist şi am estimat că mă voi încadra în 1000Ron.Nu vă spun suma totală încă, mai avem ceva de discutat, spre exemplu să vedem diagramele promise:







Aşa cum am specificat mai sus, chletuielile alimentare le-am împăţit în trei subcategorii, repartiţia lor regăsindu-se în diagrama din dreapta:











Dacă ignorăm cheltuielile ocazionale pentru cadouri, donaţii, flori, şi alte chestii dăruite, situaţia ar arată altfel.


Acestă diagramă a cheltuielilor zilnice e posibil să ridice câteva semne de întrebare, aşa că încerc să răspund la întrebări înainte să le adresaţi. Da, sunt câteva zile în care sumele cheltuite sunt destul de mici. Asta nu înseamnă că în acele zile am hibernat sau am făcut foamete, ci nu am cheltuit prea mult în plus faţă de ce aveam deja cumpărat. În opoziţie, zilele în care suma este foarte mare sunt zile în care am făcut cumpărături, sau am făcut vreo plată, sumă la care se adună banii daţi pe mâncare.


Dacă adunaţi toate acele subtotaluri veţi ajunge la un total de 1345.35Ron, dar dacă scoatem din calcul cadourile, aşa cum am spus la început, totalul este de 994,58Ron, adică m-am încadrat în suma estimată la începutul lunii.
Graficul de mai reprezintă evoluţia sumei totale pe parcursul lunii.

Acum, studiul nu este perfect, fiindcă dacă aş fi vrut cu adevărat să fac un calcul al lunii martie ar fi trebuit poate să îmi cântăresc săpunul, să văd cât la sută am consumat şi cât mi-a mai rămas sau să văd exact câţi ml de şampon am folosit sau câtă cremă de mâini mai e în tub.....aţi înţeles ideea, nu?

Sincer să fiu eu nu aveam habar câţi bani consum într-o lună, şi m-a cam luat prin surprindere suma, dar adevărul e că nu avem ce face. Viaţa e scumpă. Şi când spun asta ignor total cadourile şi au în calcul doar cei 995 Ron. Cum să ard 1000lei pe lună când bursa e 300şiceva? Înseamnă că dacă aş fi angajat aş rămâne cu 0 lei la sfărşitul lunii. E un semnal de alarmă totuşi, şi mă întreb oare cum supravieţuiesc cei care nu stau la cămin, care plătesc întreţinere, chirie, apă caldă, curent, gaz, internet, şi au un amărât de salariu....

Aşa cum amintisem într-unul din comenatrii, voi face cât de curând o statistică a unei luni "low budget". Ideea "pacheţelului de a casă" nu poate fi încadradă în acest studiu fiindcă tot bani sunt cheltuiţi, chiar dacă nu sunt din buzunarul propriu. Altfel spus, luna low budget ar trebui să fie, la fel ca aceasta lipsită de "pacheţele".

Concluziile lunii martie: aş putea să mai renunţ la transport şi la mâncare.... Oricum, acum că a venit căldura nu îmi mai fac abonament pe autobuz, şi fiindcă sunt foarte ocupat luna asta, nici pe acasă nu mai merg...:D Iar în ce priveşte mâncarea....voi reveni la "pacheţelul de acasă" şi la Zacusca din Cămară căci e bună din cale-afară

Later Edit: Sincer să fiu, dacă aș fi cititi la altcineva că a cheltuit 1000 ron într-o lună aș fi reacționat la fel ca Pato, în comentariul de mai jos....dar acum că știu exact ce am cumpărat și unde s-au dus banii, privesc altfel lucrurile. Vă propun să vă apucați de un asemenea studiu, și veți fi uimiți de câți bani consumați cu adevărat, pentru că se adună fiecare leu consumat și fiecare covrig mâncat...

Mai dificil ar fi să contorizezi mâncarea gătită de părinți, și aici mă refer la cei care stau cu părinții, dar și asta trebuie inventariată, fiindcă tot bani cheltuiți implică. Luna asta spre exemplu voi mânca doar ce îmi trimit ai mei sau mănânc pe la vecini și prieteni...și nu vor mai fi nici cheltuieli de transport, căci nu mai merg acasă...ci doar o vizită la cardiolog și fiindcă s-a terminat luna martie, nu vor mai fi nici cheltuieli de cadouri...estimativ, ar trebui să cheltui cam 300 ron, sau mai puín fiindcă la partea de cosmetice stau bine, nu am nevoie de altele încă.

Suma asta nu sunt bani de buzunar, cheltuiți pe chestii de timp liber ci reprezintă TOT ce am consumat într-o  lună. Și încă sunt de părere că sunt destul de econom. Dacă eram fumător, se mai adăugau vreo 300ron, dacă aș fi consumator de băuturi alcoolice și petrecăreț se mai adăugau cel puțin 150 - 200 ron, dacă aș fi genul care să mănânce în oraș ar trebui să mai adaug vreo 200ron (!?), dacă aveam mașină mai adăugam numai pentru carburant  cam 300ron...

Așadar...
Aștept să facă și alții chestia asta și abia apoi ne putem compara, fiindcă estimările noastre sunt prost făcute...eu cel puțin m-am convins :D
de la mine, 
numa' bine

7 comments:

  1. 14 mil cred ca cheltui in 3 luni sincer sa fiu!
    Bine asta doar strict cu facultatea... transport si alte alea


    Fara inoirea garderobei sau achizitionarea de gadgeturi.

    ReplyDelete
  2. moooama cand ma uit la diagramele astea imi pare asa de rau ca nu ai studiat psiho. mi-ai fi fost de maxim ajutor la licenta. Eu n-as face analize din astea nici platita:))

    ReplyDelete
  3. Bine ai revenit Pato,

    Și eu aveam asemenea idei la început..am zis că sunt econom și că mă descurc probabil din bursă să trăiesc, dar când începi să aduni fiecare gumă mestecată...vei fi surprins.

    Îți propun să încerci și ai să vezi...Mai ales, calculează și câți bani bagi în mâncare..sau cam de câți bani mănănci pe zi...

    Sunt curios ce va ieși...

    ReplyDelete
  4. Eu am prostul obicei de a cheltui exact câți bani am și s-a întâmplat să îmi vină mai mulți în unele luni, dar i-am cheltuit pe toți și nu am reușit deloc să pun deoparte.

    ReplyDelete
  5. e complicat tare... eu zic ca nu cheltui mai mult de 4 mil pe luna, bani care imi ajung in mana aici consta
    plata caminului
    masa de la pranz la cantina
    apa, paine si alte cateva chestii indispensabile
    cei drept mananc rareori in oras, a fost si iarna si nu prea aveam iesiri.
    Si alte chestii gen guma de mestecat, un pix, de xeroxat sau printat, alte chestii
    plus transportul saptamanal dus intors acasa( fiindca eu imi permit ca stau destul de aproape)
    Mancare pentru micdejun si cina imi aduc de acasa( pe aia nu o contorizez)

    ReplyDelete
  6. da, dacă nu pui la socoteală câteva chestii pe care le iei de acasă și nici nu numeri șervețelele sau săpunul... e mult mai mică suma... :D

    ReplyDelete
  7. aa...și cina e cea mai scumpă masă..că eu dacă lucrez zilnic până târziu mănânc mult ca să am energie....cam două ”cine”..una pe la ora 20 alta pe la 2 noaptea :D

    ReplyDelete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...