Thursday, March 10, 2011

Cum să... repari obiectivul camerei foto

Camera foto pe care am cumpărat-o anul trecut avea două probleme: prima era faptul că e crăpat ecranul de protecţie de la display-ul secundar, iar a doua era lipsa butonului de blocare al obiectivului. Acel buton are rolul de a bloca rotirea şi deci extinderea obiectivului în timpul transportului.

La început nu am crezut că mă va deranja prea tare dar am observat că obiectivul nu era stabil, ci se lungea sau scurta singur doar datorita forţei de gravitaţie (în funcţie de cum era orientată camera).

A început să mă enerveze la culme chestia asta aşa că am căutat soluţii de "hăckuire" a obiectivului.

Mai întâi am încercat să umplu spaţiul unde se afla butonul cu silicon termic şi astfel să frânez mişcarea de rotaţie. Din păcate siliconul nu adera la suprafaţă şi fiindcă nu voiam să deteriorez obiectivul am renunţat la ideea de lipire.



Următoare ideea a fost să fac un manşon elastic care să strângă două părţi din obiectiv, una fixă şi cealaltă mobilă. M-am gândit la ceva cauciucat, flexibil şi subţire aşa că am votat prezervativul. Da, m-am gândit că dacă kipkay a găsit atâtea întrebuinţări pentru ele, aş putea să găsesc şi eu una! Oki, zis şi făcut, am tăiat o bucata dintr-un prezervativ (după ce în prealabil l-am curăţat de lubrifiantul cu care e dotat) şi l-am pus pe obiectiv....Părea o ideea ună, dar din păcate a cedat din cauza efostului prea mare la care era solicitat.
Nu m-am liniştit şi am făcut rost de o cameră de bicicletă. Dacă prezervativul era prea subţire trecem la ceva mai dur, şi care să se asoteze mai bine la culoare cu obiectivul. M-am chinuit mult să pun un inel de cauciuc peste obiectiv fiindcă era cam mare diferenţa de diametre. După patru încercări nereuşite "la rece" în care inelele pocneau pur şi simplu am folosit altă tehnică.




  1. mai întâi am tăiat lungimea necesară din camera respectivă
  2. am lăsat cauciucul la încălzit şi întins pe o lampă de birou
  3. folosind forţa mâinilor am întins cauciucul peste obiectiv, apoi folosind o surubelniţă subţire am poziţionat inelul în locul potivit.
  4. primele teste au arătat că frânarea era prea puternică aşa că am mutat inelul astfel încât să se sprijine mai mult pe partea mobilă şi mai puţin pe cea fixă.

Asta se întâmpla joi noaptea şi eram mulţumit că am reuşit finalmente...pe lângă asta arăta şi destul de bine, fără să iasă în evidenţă. Problema e că a rezistat doar până vineri la ora 14, când am descoperit că pocnise cauciucul. Am făcut deci alt manşon, dar acesta a rezistat şi mai puţin.

Era clar că nu avea rost să mai ]ncerc...Pur şi simplu nu avea cum să reziste metoda asta. Am revenit la ideea iniţială cu prezervativul. Un manşon nu a rezistat...frânarea nu era destulă şi nici nu rezista la rotirea obiectivului. Şi atunci am fost lovit de ideea salvatoare: am scos doar colierul de cauciuc din capăt şi l-am folosit drept garnitură pentru a umple locul dintre partea mobilă şi cea fixă. S-a potrivit exact pe canalul deja existent în zona respectivă, şi după puţină muncă de convingere a intrat şi s-a aşezat frumos. Atât de frumos că nici nu se observă. Chiar dacă se vede acolo unde era butonul, nimeni nu ştie ce e sau că nu e aşa din fabrică :D (de fapt, acum veţi şti :)) ).

  

Acum că am folosit camera, "garnitura" s-a întins şi a intrat bine în canalul existent. Nu se mai cunoaşte atât de bine şi încă funcţionează perfect. Nu cred că se va distruge garnitura, cel puţin nu foarte curând.

 How to fix your DSLR camera lens if you lost your "lock" knob.
Follow the 4 pictures above and you can fix your lens using a condom (only the ring at the base of the condom). Good luck!
de la mine, 
numa' bine

2 comments:

  1. Nu am citit eu cu atentie sau nu era scris, dar de curiozitate la ce aparat ai patit chestia asta?

    ReplyDelete
  2. Bun venit Mihai!

    Nu am scris în articol, fiindcă am presupus că cititorii mei ştiu deja detaliile despre camera mea (sunt pe pagina Photo365).

    Vorbeam despre un obiectiv Tamron 18-200, pe care îl folosesc montat pe un Pentax K10D (asta ca să îţi răspund la întrebare).

    Mulţumesc de vizită.

    ReplyDelete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...