Thursday, November 17, 2011

Să reciclăm, dar cum?

Eu și piticii mei suntem total de acord cu reciclarea, refolosirea, transformarea deșeurilor în lucruri utile. De mic fac asta, de mic adunam tot felul de gunoaie pe care le transformam în cele mai faine jucării, sau adunam chestii aruncate de alții care mie mi-ar fi fost utile (de obicei jucării stricate sau aparatură electronică).

Dar am crescut și acum pot analiza din priviri dacă o chestie e utilă sau nu, fără să o iau de pe jos :D ... (fiindcă „pe jos” găsești o groază de chestii, așa cum am găsit, de exemplu o cameră foto SLR). Cum ziceam, am încetat să mai adun pentru joacă gunoaiele altora, acum mă preocupă mai mult ale mele.


Pe când eram elev adunam cartoane; sau mai bine zis mama le aduna la magazinul unde lucrează și eu le transportam de acolo la centrul de colectare, bineînțeles contra cost. Nu erau mulți bani, dar erau ai mei, și vorba aia: pic cu pic... face un pic mai mult! Pe vremea aia, câștigul financiar era cheia care mă impulsiona să le strâng, mai puțin ideea de ecologie. Era și protejarea naturii un aspect al gândirii mele, dar să faci și bani din asta, e mult mai bine!

Crescând, am ajuns să îmi dau seama că banii nu sunt totul, că anumite principii nu vreau să mi le calc în picioare pentru bani. Nu, nu am câștigat la loto, nu am vreo mătușă Tamara sau cine știe ce venituri, dar, de bine de rău, prin tot ce am făcut până acum, am reușit să mă descurc. Am fost binecuvântat cu prieteni și oameni grozavi în jurul meu, cu ocazii de muncă și mai ales cu putere de muncă și cunoștințe în multe domenii. Nu mă pot plânge. Asta era o paranteză ca să nu creadă careva că mă dau banii afară din casă.

Cum ziceam, acum, nu partea financiară mă încântă, ci ideea de a proteja planeta și mediul ce ne înconjoară. Din primul meu an la Galați începusem să strâng separat cartoanele și hârtiile din cameră, chiar dacă eram singurul. La sfârșitul anului 1 aveam o cutie cu hârtii și ziare mototolite pe care le-am scos și le-am îndreptat, pentru a le putea comprima și transporta la centrul de colectare.
  
Se vede și în poză că împachetate nu mai erau așa de multe. La fel am procedat și în anul următor, excepție făcând faptul că am adunat hărtia în ambele semestre și în concluzie am avut o grămadă mai mare, grămadă comprimată cât să încapă într-o cutie de carton, pe care ulteriior am dus-o la centrul de colectare selectivă din piața mare. În lipsa containerelor dedicate, acel centru era singurul loc oficial pe care îl știam.

În anul doi, având colegi care nu știau nici să facă minimul de curățenie, am decis să mă separ de restul camerei cu gunoiul. Adică să intri în cameră și să vezi așa un peisaj nu e foarte plăcut. Dar mă săturasem să curăț după ei și să duc doar eu gunoiul, așa că i-am lăsat în pace, să văd cam cât de mare se face muntele de gunoi până se gândesc să îl care... Dar văzând că nu a mers treaba cu acest „apropo”, le-am zis în față să curețe, și așa s-au mai mișcat lucrurile.

Din fericire ambii colegi respectivi au dispărut după ceva timp, ceea ce a făcut mult mai plăcută șederea în cameră pentru restul anului (adică de prin februarie... parcă).

Oricum, anul ăsta nu mai am probleme de genul ăsta, anul ăsta m-am pus pe treabă serios. Bineînțeles, cutia dedicată deșeurilor de hârtie este, ca și până acum, prezentă la datorie (deja e aproape de umplere).
Dar pe lângă asta, anul acesta am selectat și mai mult gunoiul. Astfel am o altă cutie în care păstrez pungile de plastic care pot fi refolosite (în eventualitatea în care voi avea nevoie cândva de o pungă)
Și pentru că mie când mi se pune pata, mi se pune bine, am început să arunc separat tot ce înseamnă material plastic și metal față de gunoiul menajer. Practic, acum se adună mult mai puțin gunoi menajer fiindcă tot ce era voluminos se duce în altă parte.

Pentru că apa de la robinet nu mai este o opțiune pentru potolirea setei (sau nu e deloc recomandată) am început să cumpăr și eu apă îmbuteliată, chiar dacă eram împotriva ei. Era la supermarket, apă la 5litri cu doar 2 lei....o nimica toată (din păcate acum nu mai găsesc, dar tare mă rog să reapară pe stoc). Date fiind cele două motive: apa neagră de la robinet și prețul mic al bidonului de apă plată, am început să cumpăr și eu apă îmbuteliată și se tot adunau sticlele goale. Îmi puneam problema spațiului, sau a lipsei coșurilor de gunoi separate.Având deci la dispoziție aceste PET-uri goale de 5l, și pentru a nu cumpăra un coș de gunoi separat  am găsit soluția. Așa cum hârtia o adun în cutii de carton, de ce să nu adun  și plasticul în recipiente de plastic?

Adică, ce e plastic, să stea la plastic, nu? Toate pungile, toate ambalajele, tot ce înseamnă plastic și metal le îngrămădesc acum într-un pet de 5litri (că așa sunt containerele: plastic + metal).

De fapt e mai mult plastic: tot felul de ambalaje, pet-uri de 0,5 litri îngrămădite, un capac de la o caserolă, pahar de la cafea (eu nu beau cafea, dar venise un coleg cu ea în mână)... absolut tot ce e plastic arunc aici, cartonul și hârtia sunt în cutia de carton așa cum am spus, conservele le spăl și le depozitez pe pervaz pentru o eventuală reutilizare (cine știe unde voi avea nevoie), ba, mai mult, strâng și uleiul ars într-o sticlă de 1litru.
Astfel rămâne foarte puțin gunoi menajer, deci îl duc mai rar, dar sincer să fiu, mă simt și eu bine :)

E drept, treaba cu reciclatul plasticului, am început-o mai ales fiindcă am observat că au apărut prin oraș pubele pentru colectare selectivă. Acum sunt chiar mai multe decât erau când am început eu să adun.

Sunt niște pubele interesante, și singura mea problemă (și nu numai a mea) ar fi găurile prea mici prin care pot fi aruncate deșeurile. Mă tem că nu încape sticla de 5litri, și va trebui să găsesc alt loc unde să arunc tot ce am strâns. Că despre cutia de carton, e clar că tot la piață va ajunge deoarece nu stau să bag câte o foaie prin gaura aia mică... să fim serioși!
Later Edit: încape foate ușor PET-ul de 5litri, dar la carton tot nu am să stau să mă chinui ).
Ok, am exagerat, orificiul nu e chiar cât o coală de hârtie, dar trebuie să recunoaștem că e mic, mai ales dacă e să compari cu pubelele din alte orașe.

Am spus mai sus, că singura mea problemă e dimensiunea găurilor? NU, asta era înainte să fac pozele de azi. Astăzi m-am uitat mai atent la pubele, și făcând pozele am văzut link-ul. Sincer să fiu, mă interesa cine a pus astea aici, să aflu ce se întâmplă cu deșeurile colectate separat... adică în ce groapă comună ajung?

Am intrat pe site-ul respectiv și am tras un ochi pe ici pe colo. Se pare că treaba e pe bune, că pe lângă pubelele astea, există și centre de colectare a deșeurilor din construcții, electrocasnice sau mobilier. (poate că m-au auzit când m-am plâns). Totul pare frumos și totul e destul de nou... articolele par a fi modificate azi, sau așa era afișată data.

Pare totul foarte ok și legitim, pare să se facă treabă bună, deși tare aș vrea să merg în vizită, să vadă ochiul meu ce se întâmplă de fapt. Văzusem o poză pe site ce reprezenta un balot de carton (era denumită astfel), dar vă spun că balotul ăla avea cam prea mult plastic pentru a fi denumit „un balot de cartoane”.

Dar nu asta ar fi problema, ci alta. Tot citind pe acolo am găsit într-un articol o chestie care m-a descurajat. Și dacă pe mine m-a descurajat, e clar că pe cei care oricum sunt prea leneși să colecteze selectiv i-a fugărit complet. Vorbesc despre tabelul ăsta de la finalul articolului, tabel care explică colectarea selectivă.

Toți știm (chiar dacă nu toți o facem) că trebuie să aruncăm separat deșeurile (exact ce vă spuneam mai sus), dar conform celor scrise acolo, ar trebui să spălăm gunoiul înainte să îl aruncăm. CUM?
PET-urile pentru reciclare trebuie să fie spălate, uscate și fără capac, borcanele și sticlele la fel. Adică o operație în plus? Consum de timp, resurse, chimicale... toate, pentru a spăla gunoiul?

Dar cine credeți că va face asta? Eu aș fi mulțumit dacă am educa populația să arunce plastic la plastic, și sticla la sticlă... de restul, să se ocupe firma de colectare. De ce să consumăm apă și să o poluăm cu soluțiile de curățat, spălând gunoaie? De ce să nu o facă firma care reciclează? Mai ales la borcane și sticle. Adică alea le spargi și le treci printr-o baie sau un duș de apă și substanțe și sunt curate, gata de topit. Nu?

Înțeleg, să ceri PET-urile strivite și fără dop! Are sens în ideea că, fără dop, pot fi comprimate mai ușor în vederea economisirii spațiului. Dar să le spălăm? Adică, dacă arunc PET-uri murdare nu e tot plastic? Cu pungile ce facem? Aruncăm numai pungi curate? Ambalaje de la mâncare, de la cașcaval, salam sau alte produse vidate... le spălăm și pe ele?  Nu mi se pare normal. Hai mai bine să renunțăm la plastic, și gata.

Ce, nu se pot topi dacă nu sunt spălate înainte? Atunci includeți pe linia de producție și o spălătorie.

Și așa sunt muuulți cei care sunt prea comozi să sorteze gunoiul, dacă le mai spuneți și că trebuie spălat înainte, e clar că nu o vor mai face deloc.

Înțeleg că reciclarea materialului plastic e cea mai complicată din toate. Nu poți topi pur și simplu tot ce ai din plastic, ci se separă pe culori, pe tipuri de polimer (asta fiindcă masele plastice diferite nu formează o masă omogenă prin topire). Da, un plastic uscat și curat ar fi mai ușor de reciclat, dar consider că e de datoria celor care îl prelucrează să facă și curățarea. O fi mai simplu să speli o pungă decât o tonă sau câte se adună la fabrică, dar sincer, nu mi se pare rentabil. Hai să inventăm o mașină de spălat deșeuri, să o punem în bucătărie lângă mașina de spălat rufe și cea de spălat vase.

În concluzie, ceea ce făceam eu, cu selectarea gunoiului e o prostie? Mai bine la arunc la groapa comună și gata, nu îmi mai bat capul.

Bineînțeles că nu am să fac asta, mai bine să își bată capul cei care vor goli aceste pubele; eu nu am timp să spăl gunoaiele, momentan mă mulțumesc cu adunarea selectivă, în bidoane de 5litri și cutii de carton. Nu am de gând să îmi cumpăr și să pun în cameră cinci coșuri de gunoi diferite, și nici nu merg 200 metri pentru fiecare pungă sau PET pe care îl arunc (norocul meu că nu beau sucuri sau bere deci nu adun ambalaje prea multe, spre deosebire de alții).

Reciclarea e treabă grea!

Voi ce faceți? Reciclați? Duceți la pubelă saci diferiți pentru fiecare material? Sau mai bine zis: colectați selectiv deșeurile?

De ce nu? Acum chiar se poate!
de la mine, 
numa' bine

9 comments:

  1. Salut, am o propunere de colaborare. Adresa mea de e-mail este blogatu@gmail.com. Astept sa ma contactezi pentru a-ti da mai multe detalii :)

    ReplyDelete
  2. E de apreciat atitudinea si rabdarea ta. Pe mine, iti spun sincer, m-a descurajat in anii trecuti cand am aflat ca degeaba sortam noi frumos, caci gunoaiele ajung tot in groapa comuna, neexistand de fapt conditii de reciclare la noi in tara, nu functionabile. Sper si inteleg ca s-au schimbat lucrurile...
    La ora actuala, nu, nu colectez selectiv deseurile. Insa nu fac risipa de hartie. Anul trecut am dus la fostul liceu multe kilograme de hartie, caci stiu ca ei colecteaza de la elevi si cine doreste. Pastrez multe foi, pe care altii le-ar arunca doar pentru ca sunt scrise 10 randuri pe ele. Eu desenez pe spate. Sau le folosesc cand mai trebuie sa ,,mazgalesc" ceva repede pe o foaie.
    Poate pe viitor, voi mai selecta din deseuri, dar nu promit nimic :P

    ReplyDelete
  3. Bună, Iulia.

    Că tot mi-ai amintit, nici eu nu arunc orice foaie, deși poate așa s-a înțeles mai sus.

    Dintotdeauna la final de an (școală, liceu, facultate) înlăturam toate foile nescrise din caiete și, fie formam alte caiete (din foile duble) fie le perforam și le legam cu șină. Acum folosesc, pentru a scrie la cursuri, foi goale tăiate din caietele studențești în loc de coli albe A4.

    De asemenea refolosesc și colile scrie doar pe o față (le pun la imprimantă) sau cele scrise doar pe un sfert sau trei sferturi pe care le tai în jumătate (din A4 în A5) și le folosesc cum spuneai „când trebuie să mâzgâlesc ceva rapid pe o foaie” :)

    Și la voi sunt pubele separate prin oraș, nu? Mai ales la un oraș așa mare cred că au apărut acum câțiva ani. Eu te invit să sortezi gunoaiele măcar pentru a avea mai puțin gunoi menajer. :)

    Mulțumesc pentru vizită. O duminică plăcută îți doresc

    ReplyDelete
  4. @Colobliss: La noi in tara exista conditii de reciclare, chiar stam din ce in ce mai bine la acest capitol. Dupa ce deseurile sunt colectate selectiv, luate separat de salubristi, duse la statia de sortare si balotate, ele merg la statiile de reciclare aferente. De exemplu, PET-urile merg la Buzau la Greentech, la HardPlast la Miercurea Ciuc, Plastor Oradea, Caracal etc. Hartia si cartonul merg la Aiud sau la EcoPaper Zarnesti. Metalele de tip otel merg in combinate (Galati, Targoviste, Calarasi etc) si tot asa... Capacitati exista, chiar nu sunt folosite la maximum. Trebuie doar ca noi sa colectam selectiv si sa intelegem importanta sistemului...

    ReplyDelete
  5. Felicitarile mele! Continua sa colectezi selectiv! Pas cu pas vor merge lucrurile...Si eu colectez selectiv si te sustin! Da, sunt mici probleme, dar sistemul de abia se dezvolta, trebuie sa avem rabdare... Si eu cred ca in Romania nu va functiona decat cu amenzi - nu colectezi sau arunci gunoiul pe jos, primesti amenda, simplu!

    ReplyDelete
  6. Bun venit pe aici Mihai și Ely.

    @Mihai: Mulțumim pentru detaliere, uite chiar nu știam chestia asta. Lucrezi în domeniu?
    Totuși la o întrebare nu ai răspuns, foliile și pungile...sau orice alt material plastic (nu doar PET) unde ajung? tot la acele centre amintite? Și trebuie musai să fie curate?

    @Ely: Mulțumesc, mă bucur să aud părerea altor persoane care colectează selectiv (ar trebui să facem un club :D ). Da, ar fi mai eficient dacă oamenii ar fi pedepsiți, dar vor fi mulți care să se revolte. Ca noi, așa cum spunea cineva, educația se face prin constrângere.

    ReplyDelete
  7. @Radu
    A, nu s-a inteles ca ai arunca orice foaie asa usor. Mentionam obiceiul acesta al meu, caci in timp ce butonam pe internet, alaltaieri, chiar asta faceam.. mazgaleam pe o foaie pastrata pentru asa ceva (desenam adica) :) Da, da, si eu le transform in A5!!
    Da, avem si in Cluj pubele separate, precum cele din fotografia pusa de tine.

    Dupa explicatiile oferite de Mihai, mi s-a mai ridicat moralul in ceea ce priveste acest sistem de colectare...

    ReplyDelete
  8. Buna ziua, sunt studenta in anul 2 la Masterul Relatii Publice in Marketing la ASE.
    Anul acesta sustin disertatia pe tema Eficienta unei campanii de marketing ecologic, studiu de caz campania KFC Imi Place ROMANIA curata.

    De asemenea am creat si o cercetare cantitativa - un SONDAJ cu 22 de intrebari pentru a evalua aceasta campanie si impactul pe care l-a avut asupra populatiei.
    Am observat ca ati participat la aceasta campanie, de aceea as vrea sa va rog daca puteti acorda cateva minute pentru a completa acest chestionar.

    Va multumesc mult,
    O zi frumoasa !


    Link chestionar -> https://qtrial.qualtrics.com/SE/?SID=SV_4PmCMcuR5aP916k

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bună. Mi-ar fi plăcut să te semnezi.

      Formularul fie e curios doar unde locuiesc, fie e defect! Se oprește când dau next... sau era doar pentru cei din București?

      Delete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...