Thursday, June 23, 2011

Să reciclăm... dar unde?

Ați observat poate că pe la instituții ( la școală, facultate universitate, etc) au apărut coșuri de gunoi pentru deșeuri selective, respectiv pentru plastic, hărtie și sticlă. Frumos, nu? Deci mai mișcă ceva înspre bine în țara asta!

Eu știam că se clasifică altfel deșeurile, și anume patru coșuri: Metal/Plastic, Hărtie/Carton, Sticlă și Deșeuri menajere. Asta fiindcă metalul și plasticul pot fi separate la reciclare. Sau, dacă vrem să fim cu adevărat meticuloși le separăm și pe ele și le trimitem la locul lor.

Toate bune și frumoase, avem coșuri colorate, dar nu e de ajuns asta. Mai trebuie să le și respectăm. Și asta nu e tocmai greu fiindcă, încet, încet omul începe să respecte indicațiile și să plaseze deșeurile în coșurile respective. Bineînțeles, nu toți, așa că tot se parcurge o etapă de sortare finală înainte de reciclare. Asta, dacă se reciclează, fiindcă practic, toate acele coșuri sunt vărsate în aceeași mare pubelă care este golită de acceași mare mașină, care apoi le aruncă în aceeași mare groapă de gunoi, unde eventual vor fi incinerate pentru reducerea volumului.


Ce am rezolvat cu asta? Păi am scăpat de gunoaie din propria casă / instituție (yupiii), am saturat un anume colț de oraș cu deșeuri (oups) și am poluat atmosfera cu fum și gaze rezultate din arderea lor (ahhh). Frumos, nu? Nu prea!

Eu sunt adeptul reciclării, dar să se facă frate, nu așa doar de fațadă o colectare selectivă. Aș vrea ca omul de rând să aibă această gândire eco, să pună de bunăvoie deșeurile separat ...Ok, asta facem, dar apoi??

Ar trebui să fie cineva care să ridice și să gestioneze acele deșeuri. Cei care stau la casă au un contract cu firma de salubritatate și săptămânal gunoiul este ridicat de aceasta. Eu cred că ar trebui să fie patru mașini separate care să sosească în zile diferite. Sau mai bine la ore diferite, astfel o mașină sosește și colectează materialul plastic, una pentru hârtie, una pentru electrocasnice...etc

Era o vreme, nu știu dacă acum se mai practică, când puteai vinde maculatură la centrul de colectare fier vechi. Era o afacere destul de bună, puști fiind, să vând cartoane și caiete vechi....mai mult cartoane, că vorba aia, nu ai multe caiete de aruncat, dar cutii la magazine sunt cu duiumul. Dezavantajul era că hârtia era mai valoroasă decât cartonul, deci ieșeai în pierdere.

Acum, sincer să fiu nu știu dacă se mai practică fiindcă am umblat tot orașul cu o geantă de cărți pe care nu voiam să o arunc....am încercat la anticariate, unde le-am oferit pe degeaba numai să nu le arunc (nici nu erau ale mele...doar că am auzit ca vor fi aruncate așa că le-am luat). Nu a vrut să le ia nimeni și era închis la centrul de colectare, așa că tot la gunoi au ajuns....

În cameră am o cutie specială în care adun hârtiile și cartonul, nu pentru vânzare ci pentru a nu le arunca. Am început anul trecut și am continuat și în acest an. La sfârșiit vreau să le duc la piață unde se adună cartoane.

De asemenea consumăm foarte mult plastic: pungi, caserole, PET-uri...nu ar fi frumos să fie un centru care să le colecteze și să le recicleze. Și dacă este, nu ar trebui să îți facă puțină reclamă? Ce ar fi ca la reclamele la berea X la 2litri să fie o notă de subsol: nu uita să reciclezi PET-ul. Așa cum pe țigări au apărut mesaje cu efectele nocive ale tutunului, și cum reclamele la băuturi au și o mențiune despre consumul excesiv, tot așa ar trebui promovată reciclare.

Mare păcat că au cam dispărut sticlele returnabile. Mai nou sunt unele „sticle de sticlă” nereturnabile. Mare chestie aniversară: cei de la cola acum împart otrava în sticle nereturnabile... alte deșeuri care nu vor fi reciclate corespunzător, fiindcă oamenii nu știu unde să le trimită și le aruncă la coș sau pe stradă.

Cât despre materialele plastice, văzusem în Ploiești acum ceva ani, și mai nou am văzut în Iași luna asta, un afiș mare care anunța că firma X cumpără materiale plastice (pungi, sticle). Foarte frumos. Eu vi le dau pe degeaba, numai să știu că se duc undeva unde vor fi prelucrate corespunzător. Sau mai frumos: vi le adun laolaltă și veniți să le luați....Kilograme de PET-uri se adună săptămânal la cămin aici, mai ales acum că e sesiune și lumea bea în neștire....chiar și în acest moment dacă începi să aduni găsești cel puțin 5kg de plastic în jurul căminului sau la pubelă.

Dar nu, noi aruncăm totul în aceeași groapă și le dăm foc....

Se mai fac prin lume tot felul de trucuri pentru a atrage lumea să recicleze, așa cum era jocul cu ”sticle de sticlă”...super idee (și abia ieri am aflat de ea):
Da, un lucru distractiv e mai atractiv, dar mai suntem și cei care am vrea să reciclăm de bunovoie.. dar e greau. Nimeni nu vrea să își bată capul cu asta: de ce să mă chinui, să car un sac de maculatură jumătate de oraș ca să îl duc la centrul de reciclare, sau să adun saci de PET-uri? Îți ia din timp și nici măcar nu e distractiv, nu? De aceea consider eu că ar fi necesare mașini de gunoi și servicii de colectare door-to-door.

Cum ar fi ca fiecare curte să aibă câte trei pubele, așa cum a văzut în Piatra Neamț? Cum ar fi ca firma de salubrizare să premieze cel mai harnic client cu o lună de abonament gratuit? (prin cel mai harnic mă refer la cel care a depozitat selectiv toate deșeurile sau are cele mai multe timp de o lună).... Nu e așa că ai vrea să reciclezi și tu? Păi noi promovăm doar consumul, că așa e societatea actuală...suntem niște sugative care știu doar să consume. Și asta promovăm. Afișele la mâncare / băutură / haine sunt muuult mai mari, mai frumoase și mai luminoase decât cele ce îndeamnă la ordine și curățenie...
Vă aminteam la început de afișele și coșurile din instituțiile publice..ei bine, îi obligă leagea! Cuvântul magic e LEGEA. De ce nu se dă o lege să se introducă mesaje eco în reclame? Ceva de genul „cumperi șampon? Atunci aruncă recipientul gol în coșul galben

Da, eu cred că la nivel de oraș ar trebui să fuzioneze, sau să facă parteneriat, firmele de salubritate cu cele de colectare a deșeurilor feroase și neferoase, să se ofere clienților, locuitorilor un serviciu complet de colectare. Cât despre electronice și electrocasnice uzate, o dată pe lună nu e de ajuns, sau existența unui singur centru de colectare. Omul nu vrea să aștepte până la finalul lunii ca să arunce frigiderul și îni nici un caz nu dă bani pe o mașină care să îl care până unde e centrul de colectare. Nu, mai degrabă dă doi lei la niște aurolaci și aia îl scapă de deranj....Știți cum: tabla ajunge la fier vechi pe câțiva bănuți iar restul rămâne pe marginea drumului sau prin vreun colț de bloc. Așa se întâmplă de câțivva ani de când REMAT-ul sau cum se mai cheamă, nu mai primește frigidere pe motivul că sunt poluante. Oamenii sunt descurcăreți și au început să le demonteze.
NU! Ar trebui făcut public un număr cum e cel de urgențe sau de la informațiii, la care suni și soliciți ridicarea respectivului obiect. Dar cine să se complice? Până nu ajjungem ca în WALL-E cu gunoiul până la gât, să ajungă și pe la cei de sus...nu se va face nimic drastic. Doar așa....zgâriem brânza.

De aceea site-uri ca umbrela verde și campanii cum a fost și este „Capitala Verde” sunt binevenite... ambiționează primăriile să își îngrijească orașele.

Despre asta am scris fiindcă reciclarea mă preocupă...sau mai bne zis lipsa ei mă deranjează. Nu am să mă leg de mașini și de poluarea produsă de ele fiindcă aștept  momentul în care se vor termina resursele de petrol și le vom recicla pe toate în materie primă pentru mașinile electrice. Am auzit că mai nou s-a produs una care se încarcă în 5 minute și ține cât un plin de benzină...ce poți să mai ceri altceva? Viteză? pentru ce...nu sunt destul e victime pe șosea?

Eu râmân la bicicletă cât pot de mult...(cel mai probabil până mă însor și voi avea cu adevărat nevoie de o mașină de familie)

Ar mai fi multe de spus, dar vorba multă.....

L.E: Dacă ți-a plăcut articolul îl poți vota începând de mâine 29 iunie  până Duminică 3 iulie aici. Mulțumesc pentru susținere!
de la mine, 
numa' bine

6 comments:

  1. Am fost zambitoare, multumita, extaziata si mult reflectiva la post-ul tau. Ai un adevarat talent in a scrie cu sufletul. Felicitari pentru articol si succes in castigarea premiului.

    ReplyDelete
  2. mulțumesc frumos pentru asemenea cuvinte.

    Mă bucur că ți-a plăcut!

    ReplyDelete
  3. mi-a luat ceva timp sa revin la acest articol asa ca am sa intru direct in subiect si dau un exemplu: aici, cand vine vorba de reciclare treaba e mai mult decat serioasa; ai cate o cutie/ sac pentru fiecare "categorie":
    1. sticle/borcane/conserve/doze
    2. hartie
    3. carton
    4. plastic
    + 1. o pubela de gunoi pentru resturi de mancare (sau iarba..ca na majoritatea stau la casa si trebuie taiata iarba destul de des)
    2. o pubela pentru restul gunoaielor (nereciclabile de obicei evident...si alea nu le arunci oricum in pubela. ci le pui intai intr-un sac menajer negru- desi am vazut si care pun in sacose normale..fie )
    Bineinteles toate acestea nu sunt luate intr-o singura zi: exista un tabel care este distribuit de firma de salubritate la toata lumea din cartier/zona/oras, unde scrie exact in ce zile vin si ce o sa colecteze.
    Pare prea mult sau prea exagerat pentru unii dar chiar nu e. La inceput poti fi putin confuz cu ce unde trebuie pus dar te obisnuiesti foarte repede. Si nu iti rapeste decat maxim 5 minute pe zi din "pretiosul" timp. Si acum nu ca e Anglia, dar daca e sa o iei obiectiv totul sta in buna organizare. Si asta ne lipseste noua: putina organizare si disciplina.
    Cat despre curatenia pe strazi, inca se mai lucreaza la acest aspect...imagineaza-ti, gasesti aici toata lumea (la propriu) si unii nu sunt la fel de civilizati precum altii..dar oricum, macar se iau si masuri:amenzile incep de la 50 de lire :D si e pe bune, nu sunt doar vorbe in vant (desi trebuie recunoscut ca poti scapa la inceput doar cu un avertisment)
    Ideea e ca solutii exista, problema e reprezentata de oameni. Ei trebuie sa se schimbe...

    ReplyDelete
  4. O solutie interesanta privind reciclarea pet-urilor, sticle , borcane etc , este implementata in Germania. Aceasta consta in introducerea unei taxe in pretul produsului , taxa ce se recupereaza la returnarea ambalajului. De ex apa minerala la 1.5L costa 0.43 Euro din care ambalajul reprezinta 0.25 Euro. Ca sa recuperezi acesti bani nu trebuie decat sa te duci la magazinul de unde ai cumparat produsul, unde vei gasi un automat in care introduci pet-ul respectiv. Dupa ce codul de bare de pe eticheta ambalajului este scanat si ai terminat de introdus toate obiectele pe care le ai, primesti o chitanta pe care o decontezi la magazin. O asemenea idee poate fi implementata si in romania, mai ales ca avem o gramda de magazine nemtesti (Kaufland, Liddle, Praktiker...).

    Daniel.

    ReplyDelete
  5. Salut Daniel. Bine ai venit.

    Puteai folosi optiunea „Name/URL” în loc de „Anonymus” pentru a te semna.

    Nu știam de chestia asta, dar mi se pare super ideea. Dacă la mediu nu prea se gândește lumea, când vine vorba de bani nu ezităm. Problema e că la noi, e posibil ca oamenii să prefere să cumpere de la alte magazine unde nu este această taxă suplimentară, de exemplu de la colțul blocului sau de la „buticul lu Gigel”. Dar ar merita încercat.

    Mulțumesc pentru informație. :) Data viitoare mă aștept să evităm chestia cu Anonymus ;).

    Toate cele bune!

    ReplyDelete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...