Wednesday, February 17, 2010

shoot first....

În unele ţări există prezumţia de nevinovăţie, cică şi la noi dar unde?

La noi poliţistul vede orice om drept infractor şi îl tratează ca atare. Hai, nu chiar pe toţi..dacă eşti îmbrăcat bine şi ieşi dintr-o maşină faină...sau ştiu eu ce funcţie ai, nu are cum să se uite urât la tine....legat de subiect vă voi povesti două peripeţii de ale mele, una mai veche, alta mai nouă, care de altfel m-a determinat să scriu articolul acesta.


Eu sunt un om cuminte...nu prea am avut tangenţe cu organele de poliţie (nu fac referire la activităţile de eliberare permis sau buletin, de care nu scapă nimeni ci la interacţiunile externe). 

Aşadar 
  1. prima mea întâlnire cu organul în cauză a fost pe la 15-16 ani .când m-a oprit cu bicicleta prin parc ...ce căutau agenţii acolo nu ştiu, că noi eram într-un colţ retras al parcului unde nici să fii orb nu ai cum să dai peste copii sau alţi trecători (că vezi dragă doamne ăsta e pericolul) Am înţeles..MEA CULPA ...nu am comentan, m-am legitimat verbal că pe atunci nu căram acte la mine ..dragii de ei m-au pus să îmi desumflu roţile apoi mi-au dat drumu.
  2.  
  3. a doua oară eram pieton şi pe centru abia se asfaltase, deci trecerile de pietoni lipseau. de unde era să ştiu că din cele 4 braţe ale intersecţiei, doar 3 au legal, trecere de pietoni, şi de unde să ştiu că e LEGAL să treci pe la colţul străzii dar NU ai prioritate. Nu am ştiut şi am fost de acord că e greşeala mea ...nu mi-au făcut nimic, doar m-au întrebat unde merg. "la magazinul X" "dar e duminică, nu e închis?" credeau că mint..dar le-am întors-o: "nu, deschide la 9" "şi cât e ceasul?" "9 şi 15" răspunde poliţistul de la volan.
  4.  
  5. a treia oară a fost tot cu bicicleta dar la fel, a fost mea culpa...că nu i-am văzut şi cică am traversat ilegal ..de fapt termenul corect era am întors pe un drum cu lini continuă..dar ai aşa au motivat. Nu mi-au făcut nimic deşi era noapte şi dotările luminoase îmi lipseau (eram şi eu copil..ce vrei:P )
  6.  
  7. a patra oară eram tot în parc, cu o domnişoară,  pe vremea când nu era iluminat şi recondiţionat. Nu eram de mult acolo..pentru cunoscători: am intrat lateral pe la UMARO, şi voiam să ies pe la gară...era o plimbare scurtă de vreo 50m în parc. După ce am făcut câţiva metri hopa şi maşina poliţiei cu farurile de patrulă aprinse pe noi (ştiţi voi,  alea din lateralele girofarului). Ne-a chemat şi eram curios ce mai are de spus. A vrut doar să ne sfătuiască să nu stăm mult că e periculos noaptea în întuneric. I-am zis că nici nu aveam de gând, că ieşim pe la gară, şi am plecat, ei continuând patrula. Deci prima bilă gri pentru poliţie (bile albe le-aş da dacă chiar m-ar fi ajutat cumva). Mi-au plăcut gagii îia că s-au interesat de noi, dar domnişoara în cauză s-a ofuscat tare că ne-a oprit poliţia..de parcă era vina mea cumva
  8.  
  9. Numărul 5...numărul 5 e de fapt prima păţanie ontopic. Eram în Iaşi prin Zimbru, fusesem la un xerox şi urma să mă îndrept spre Ţigarete. La intersecţie în zimbru, după ce am traversat (regulamentar pe zebră) m-am întâlnit cu un grup de prieteni care lipeau afişe pe stâlpi. Eu eram veteran în chestia asta de când lipeam afişe şi stickere pentru american experience, deci ştiu că e ilegal pe stălpii publici. Dacă nu mă înşel le-am şi spus asta. Nu am stat mult de vorbă ci am plecat cu treburile mele. Am făcut vrou 60 de metri pe drumul meu când aud paşi fugind spre mine....nu bag de seamă - paşii se apropie..mă întorc şi observ alergând spre mine un tip îmbrăcat ca un agent SRI (cu vestă de aia cu multe buzunare). Observând că m-am oprit şi m-am întors îmi face semn din mână să mă opresc. Îl aştept să mă ajungă să văd ce doreşte...poate am scăpat ceva pe jos şi el, un bun samarinean îmi restituie bunurile. Când ajunge în faţa mea, puţin gâfâind (mai lăsaţi tată gogoşile, mai faceţi mişcare) se legitimează - pardon îmi flutură în faţă o chestie acompaniat  de o voce care spunea un nume şi o funcţie....nu am înţeles nimci fiindcă mintea mea era concentrată pe întrebarea "de ce fuge ăsta după mine?" Îmi cere să mă legitimez, o fac dar întrebând care e treaba. "o verificare de rutină" eu în gând "WTF pe cine prosteşti?" cu voce tare: "da, doar că mi se pare ciudat să fugă cineva după mine, ca şi cum aş fi urmărit" el deja aprins de faptul că am avut nesimţirea să îi cer socoteală îmi răspunde răstit că " de unde ştii că nu eşti urmărit? e vreo problemă? de ce vorbeşti aşa?" Şi eu de fapt vorbisem foarte calm, doar puţin mai mult uimit. apoi a zis "hai să mergem puţin" indicând direcţia străzii. Fiiindcă ne oprisem în mijlocul unui trotuar destul de lat, am presupus că vrea să mergem mai la margine... abia apoi am observat duba oprită şi poliţistul care venea spre mine ..ştiu eu, în caz că opuneam rezistenţă sau încercam să fug . Când a văzut că vin de bunăvoie, al doilea organ s-a întors spre maşină şi a deschis uşa culisantă. Atunci mi.a picat fisa! Duba era plină cu prietenii mei de mai devreme. I-au ridicat pe toţi pentru "crima comisă" şi eu, fiindcă am fost văzut părăsind grupul, au presupus că am fugit de poliţie (eu merg mai repede decât omul de rând, şi poate fi confundat cu o fugă). Când m-am apropiat de dubă, Claudiu a afiramat că eu nu am avut nici o treabă. "adică, îl cunoaştem, dar nu era cu noi... doar ne-am întâlnit" Nu aveau să îmi dea drumul direct..m-au ţinut un pic în dubă (pe podea, că nu mai erau locuri pe banchete), mi-a trecut datele nu ştiu unde , co poliţistul era în faţă cu buletinul, şi nu puteam să văd dar auzeam întrebări  " ce cauţi în iaşi" student "a, da..la ce?" şi tot felul de gratuităţi dintrastea, "politeţuri" fără rost. După ce a terminat mi-a dat înapoi buletinul şi am ieşit din maşina. eu mi-am continuat drumul pe trotuar sub privirile nedumerite ale celor care au văzut secvenţa, iar în spate auzeam voci "de ce te-au luat? ce ai făcut?". Duba şi prietenii au plecat...şi astfel le mai dau o bulină neagră MARE poliţiştilor.
  10.  
  11. Numărul şase e de bine. Chiar dacă nu pare, este. Fusesem în oraş cu iubit..nu mai ştiu, era vreun concert..sau film..sau nu ştiu cu ce am pierdut timpul până târziu. Am condus-o ca de obicei acasă şi eu urma să mă duc la mine....doar că era ora 02 noaptea când nu mai circulă nici un bus (de pe la 22.30 nu mai circulă). Am mers pe jospână în zimbru unde aveam bicicleta şi de acolo.....dă-i bice până în Nicolina. Trotuarele pustii şi mergeam ca nebunul (dar totuşi stăpân pe situaţie şi prudent). Mergeam pe trotuar fiindcă luminile bicicletei nu erau montate (se pot scoate când nu le folosesc, şi cum bicicleta a fost parcată acolo ziua, nu le luasem cu mine). Am mers aşa până în Alexandru, la biserică..acolo m-a oprit patrula de noapte. Să mă legitimez: pauză (uitasem portofelul în pantalonii ceilalţi ...ştiu că e cea mai comică şi folosită scuză..că nu te crede nimeni..dar aşa era). Am început să dictez datele, că ştiu şi cnp şi tot ce e important de pe buletin ... Apoi atenţia lor a fost bicicleta (unul din ei o analiza şi în timp ce al doilea mă interoga. Încă ceva. Spre deosebire de leneşii din roman (punctul numărul 2) aceşti doi ofiţeri au coborât din maşină şi au vorbit cu mine frumos. Cum spuneam..după ce le-am spus cine sunt şi ce caut în oraş m-au întrebat dacă e bicicleta mea. Am zis că da, că le pot arăta că am şi cheia de la antifurt... da, s-au mai uitat puţin şi ne.am salutat şi am plecat fiecare în treaba lui. Nu au comentat că nu am lumini, nu au comentat că merg pe trotuar. NU, ei îşi făceau datoria de a interoga nebunul care mergea grăbit la ora 2 noaptea. De ce? fiindcă dacă se raporta furată o bicicletă cu semnalmentele alea în zilele următoare, ei mă aveau pe mine în vizor. Asta am dedus eu, şi mai mult ca sigur ăsta era şi scopul. De aceea aceşti ofiţeri au o bilă de un gri mai deschis.
  12.  
  13. păţania de aici e singura cu bilă albă pentru poliţişti, şi e scurtă. Am mer la Dedeman într-o sâmbătă...pe jos. Şi la noi la Roman, dedeman e la ieşirea din oraş..realmente la indicatorul de ieşire. Cât a fost prin oraş era ok, dar spre ieşire mai sunt diferite hoteluri, spălătorii, vulcanizări...Ei bine, la spălătoria de pe partea stângă era o maşină de poliţie..îşi vedea de treaba ei. Am continuat deplasarea pe acostament spre destinaţia amintită ..doar că au început să mă fugărească două javre de câini. Da, am aplicat tot ce am scris mai demult legat de câini, dar nu aveam unde să mă duc...pe de o parte era spălătoria A.K.A. terenul lor, la câţiva paşi era europeana cu traficul ei criminal. M-am retras..am ajuns la jumătatea benzii întâi...dacă trecea vreo maşină în viteză nu aş mai fi scris aceste rânduri acum...ei..şi au intervenit poliţiştii cu maşina peste câini şi cu voci prin difuzoare....Aşa am trecut de zona respectivă...şi am ajuns la Dedemanul care era închis (cât de ironică e uneori viaţa)
  14.  
  15. Păţania asta e a doua ontopic. Eram azi în tren. Am venit acasă şi după ce am schimbat vreo trei trenuri..am ajuns undeva între Bacău şi Roman, cu trenul de Adjud. Eram rupt de somn şi m-am semi-întins pe banchete. Semi-întins înseamnă în fund, cu spatele la geamul dinspre coridor şi picioarele pe banchetă, mai puţin tălpile, ca să nu mă certe careva că murdăresc "minunatele" banchete de pe vremea lu' străbunicu'. Geamul era rece şi tare aşa că am pus hanoracul între mine şi el. Îmi dau seama că nu arătam de milioane, papucii sunt SH, şi erau umpic murdari de la vremea asta noroioasă., şi să vezi un om dormind la ora 9, sau 10 cât era....dă de bănuit....ori e aurolac, ori e beat mort! Aşa că m-am trezic cu poliţia pe cap...nu ştu ce a zis mai întâi, dar ştiu că nu era nimic de genul "ce faci dragă radu, nu vrei o cicolată caldă?" Miam dat căştile jos şi m-am făcut prezentabil prin postură începând dialogul: "poftim?" poliţistul tânăr, cu capul uşor băgat în compartiment: "unde mergi?" "la roman" poliţaiul bătrân din spate "de unde eşti mă?" din roman! deşi în gândul meu voiam să zic că "vin tocmai de la galaţi..lasă-mă dracu în pace". Poliţistul tânăr, pe un ton mai calmat dar tot cu superioritate: "bine..âââ ai grijă că âââ acuş ajungi, să nu adormi
Adevărul e că mai întâi se trage (concluzia, nu neapărat gloanţe) şi abia apoi se întreabă. Aşa a fost în ambele cazuri. Poliţia e mereu acolo unde nu ai nevoie de ea. De ce nu erau când m-au jefuit ţiganii. O dată am păţit şi eu "să o păţesc"..şi poliţia nicăieri... Dar sunt şi ei buni la dat amenzi când au chef. Nu îi critic doar, îi şi laud puţin..sau i-am lăudat.


Nu ştiu voi ce păţanii aţi avut, dar eu nu mai vreau...


de la mine, 
numa' bine

No comments:

Post a Comment

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...