Monday, October 15, 2012

Testez un Campionat Național de Blogging

(acest articol are și un Later Edit)

Pentru că sunteți cititori fideli, ați mai citit pe aici despre Blogal Initiative, și dacă nu ați auzit la mine, cu siguranță ați auzit de ei din altă parte...

Blogal Initiative este, după părerea mea, cel mai mare și mai serios organizator de campanii sau concursuri online. Da, am spus organizator fiindcă ei nu preiau și dau mai departe concursuri organizate de alții, ci dimpotrivă, le organizează folosind tipare proprii, deja cunoscute de cei care au participat la campanii.

Să participi la un concurs pe BI e ca și cum ai zice că-ți cumperi scule de firmă în loc de NONAME, adică e același sentiment de siguranță. Da, poate uneori au fost discutabile alegerile făcute de juriu, dar serios, când e concurs jurizat, nu poți ști ce place juriului. Atâta timp cât nu se încalcă vreo regulă, nu poate nimeni comenta. Și oricum, uneori juriul e sponsorul/clientul, nu echipa BI, deci : „clientul nostru....” știți voi :D

Deci ce-i cu articolul ăsta? Laudă gratis? Concurs?
Recent, echipa a lansat o chestie despre care eu nu am mai auzit, așa că le dau toate drepturile de autor, și anume: Campionatul Național de Blogging. (sună foarte fain, nu?). Observat-am deunăzi că au mai apărut tentative de organizări similare.. atât de similare că aș putea striga tare: „plagiat”. Dar ăștia pe mine mă lasă rece... primul venit, e cel cu ideea, al doilea e doar o copie, și asta spune tot.

Ei bine, pentru că momentan Campionatul e în varianta BETA, echipa BI are nevoie de noi să ne dăm cu părerea, și cum să refuz eu să fiu critic? E împotriva naturii mele :D. Da, e și concurs, dar repet, ca și în articolul anterior: mă bag doar pentru că tema îmi place... pentru că am ceva de zis legat de asta, pentru că pe viitor mă va afecta și pe mine varianta oficială (aia de după BETA).

Dar hai să vedem exact despre ce e vorba:
Practic, acest campionat este o competiție fără final. Este o competiție în care acumulezi puncte în funcție de activitatea ta ca blogger participant la campanii, iar aceste puncte le poți schimba în produse și servicii. Dacă ar fi să facem o analogie, sună ca punctele de fidelizare de la abonamentele GSM (deși nu am avut niciodată abonament, am auzit la alții).

Primești puncte pentru:
  1. Participare la campanii (5p primul articol înscris într-o campanie, 2p fiecare articol suplimentar);
  2. Poziția în clasamentul final al unei campanii (50p - locul I, 30p - locul II, 20p - locul III, cu posibilitatea ca acest punctaj să crească în valoare funcție de campania respectivă);
  3. puncte pentru activitatea de blogger (1p pentru fiecare articol publicat pe blogul personal, indiferent dacă participă sau nu la vreo campanie).
Hai să luăm lucrurile la puricat: (bune și rele aruncate laolaltă)
  • nu știu ce credeți voi, dar pe mine m-a vrăjit când am văzut că punctează omul pentru ceea ce scrie și că se poate înscrie oricine, indiferent dacă are de gând să participe la vreo campanie. Adică mi se pare foarte fain că cineva, oricine, oriunde, apreciază fiecare articol scris de tine... Asta nu înseamnă că trebuie să te apuci să scrii bazaconii doar ca să faci puncte, că te faci de toată rușinea... dar e ceva acolo care te ambiționează, pe lângă plăcerea scrierii și aprecierile cititorilor.
  • ideea de clasament, accesibil oricând și pentru oricine, e iar un mod de a te ambiționa să fii mai bun.. de a te ține în priză în această competiție.
  • Îmi place că acum, de când s-a introdus ideea de „profil” toată activitatea pe site se face din acel profil, adică atât înscrierile la campanii, cât și toate comentariile de pe site. E fain că permite și logarea prin contul facebook sau twitter, dar nu văd DE CE ar face cineva așa ceva fiindcă tot ai de completat datele personale și datele blogului. Mi se pare mai simplu să faci un cont de sine stătător, fără să te complici. Mai mult decât atât, dacă folosești contul FB, automat vei folosi același nickname, și poate unii dintre voi (așa ca mine) nu doresc asta.
  • îmi place că s-a adăugat un formular simplu și mic pentru trimiterea articolelor participante exact sub descrierea fiecărei campanii și că se filtrează înscrierile. Adică înainte ca articolul să fie declarat ca participant, trebuie să treacă de aprobare. Am făcut niște teste fără să-i anunț (apropo: scuze pentru deranj) și această filtrare se pare că funcționează destul de bine:
    • în primul rând (fiind logat) nu poți trimite link spre articole care nu sunt pe blogul tău (adică cel trecut în cont) - ăsta fiind un filtru automat al formularului de înscriere;
    • în al doilea rând, dacă link-ul e unul bun dar articolul nu e unul care să respecte brief-ul, nu va fi validat;
    • timpul scurs până la aprobare momentan nu e mare, în jur de câteva ore (sub 12), dar posibil ca pe viitor să se aglomereze lucrurile și deci să crească;
    • Test 1 - trimiterea unui articol penibil. Dacă articolul e unul prost făcut, dar respectă brief-ul, va trece de „filtrare”, ceea ce mi se pare greșit, dar înțeleg perfect faptul că ține de bun simț să nu trimiți prostii. Nu de alta, dar e reputația fiecăruia în joc, așa cum am pus-o pe a mea prin testele astea :D, (sper că citind articolul acesta vor înțelege ce-a fost cu ultimele mele înscrieri). Apropo, am primit și o eroare când am trimis link-ul de test. Am filmat ceea ce pare o amestecătură între pagina campaniei, propriul meu feed și un script sau ceva de genul.
    • Test 2 - articol foarte vechi, modificat și trimis: vei primi mesaj de eroare fiindcă feed-ul pe care îl știe BI nu include și acel articol (dacă e foarte vechi). (video
    • Test 3 - articol destul de recent, modificat și trimis: Dacă totuși pui un articol care apare în feed-ul de pe site (adică e recent), el trece fără probleme de filtrele formularului, și este trimis spre validare.(video) Din păcate și acest articol a fost validat ca și participant la concurs, deși nu am făcut decât să iau un articol care a fost publicat luni cu un alt scop și să introduc la final o frază nouă și un link spre un produs.
    • Concluzia testelor: Da, e bine că există anumite filtre automate care nu permit chiar orice fel de înscriere (probabil mai sunt și alte filtre decât cele de care m-am lovit eu) dar totuși, nu e bine că au trecut de validare cele două articole. Dacă la primul test înțeleg, conținutul și calitatea contează doar la jurizare și nu critic prea aspru, pentru testul al treilea, cel în care am trimis un articol mai vechi dar modificat, nu sunt deloc de acord cu rezultatul. Sunt conștient de faptul că e greu să verifici ce scrie fiecare, așa că s-ar putea stabili o regulă simplă care să ceară ca articolele să fie înscrise în maxim 24 de ore de la publicarea și evident apariția lor în feed. Adică să nu poți edita articole mai vechi, doar pentru că seamănă cu tema campaniei, ce ziceți?
    • Test 4 - dispar punctele dacă șterg un articol de pe blog? Ei bine... articolul test (ăla de toată rușinea), acum că a fost validat, am să îl șterg. Momentan am 23 de puncte. Dacă îl șterg ar trebui să dispară 3 puncte, nu? 2 pentru că e articol secundar la o campanie în derulare, și 1 pentru că e articol pe blog. De asemenea ar trebui să-mi crească punctajul cu 6p pentru că trimit și acest articol la campania corespunzătoare. Revin cu un later edit mâine, să vă anunț dacă am 26 sau 29 de puncte :D
    • Rezultatele testului 4 (later edit). Ok, au trecut câteva ore de când am publicat articolul, a fost verificat și validat, a apărut în contul meu ca articol participant, deci am primit punctele. Am acum 29 de puncte, deși ar fi trebuit să am vreo 24 fiindcă am șters articolul de test și am înlăturat și link-ul din articolul folosit pentru „Test 3”. Faptul că nu mi-au dispărut punctele e una din probleme, dar nici lista de articole recente nu s-a actualizat. Adică articolul de test apare încă în lista de pe site. O altă eroare pe care am observat-o e că sunt greșite datele publicării articolelor. Eu public, de obicei, puțin după miezul nopții, și poate de aceea s-au dat peste cap lucrurile și apare ca și cum acest articol a fost publicat ieri 15 octombrie, când de fapt el a apărut la prima oră din 16 octombrie. Și ăsta nu e singurul articol care are data greșită. Să înțeleg că este undeva o problemă sau ceasul lor e cu câteva minute (sau ore) în urmă? Să nu mai spun de articolul publicat pe la 1 septembrie dar care în lista lor apare cu data de 12 octombrie. Clar, undeva e o eroare.
  • Nu-mi place că au făcut public, în clasament, numele adevărat. Adică, în formularul de înregistrare e clară separarea între datele de cont și datele de livrare a premiilor. Datele contului sunt NickName, parolă, URL site și URL feed, iar datele personale, de livrare, sunt în categoria imediat următoare. Frumos ar fi fost să le țină ascunse, să fie disponibile doar lor, doar pentru livrare, așa cum sugerează formularul de înregistrare. Nu spun că e foarte mare problema asta, dar este o problemă care mă deranjează, și cred că nu sunt singurul care folosește în online alt nume decât cel real. (nu e mare diferența, în cazul meu, dar poate unii chiar nu vor să le fie făcut public numele real). Chiar era o dificultate dacă în clasament, sub link, scria numele de utilizator și nu cel real, complet? Da, știu că se poate schimba numele din profil, dar ăla e numele de livrare, nu pot să îl schimb, deci .. e o problemă, nu?
  • Nu-mi place că datele de profil nu au diacritice (oraș, județ, nici măcar la nume nu apar - dacă le scrii dispar la salvare)
  • îmi place acel mic banner care-ți arată poziția în top. E drăguț și te ține la curent cu ce se întâmplă fără să fie nevoie să intri pe pagina lor, în cont. Da, trebuie să fii la curent fiindcă niciodată nu ai poziție fixă. În decurs de o câteva ore poziția mea a oscilat într-un interval de la 40-și-ceva la 70-și-ceva. Păcat că e iframe, fiindcă sunt ceva probleme cu blogger și iframe, dar merge, nu-i așa grav.
  • Nu-mi place că statisticile alea cam dau erori. Nu sunt singurul care semnalează asta, ci mereu e în partea dreaptă ceva pe tema asta (în partea dreaptă e o drăguță căsuță cu întrebări - adică ea intră la categoria „îmi place” :D ). În cazul meu, nu mă pot plânge decât de erorile de feed. Adică de ce apare în lista articolelor recente, un articol de pe 1 septembrie? Am verificat feed-ul și îl tot verific, dar e în regulă. Nu știu cum face aplicația lor culegerea articolelor, dar undeva e o problemă.
  • Puncte, puncte, și apoi nimic? Adică, după ce schimbi punctele în produse și servicii (imposibil în varianta BETA), pierzi locul în clasament în favoarea celor care păstrează punctele? În cazul ăsta, eu aleg să nu schimb niciodată punctele... decât dacă va fi un premiu care să merite cu adevărat să pierd poziția.. Eu propun ca punctele să rămână acolo, să existe două rubrici în clasament: una cu punctaj total (care dă poziția respectivului) și alta (dacă e cazul) cu puncte rămase după amanetarea câtorva (eventual un link spre o pagină cu detaliile acestea: ce a dat și ce a primit, imagine cu premiile primite.. sau ceva, găsesc ei o metodă.) Sau, poate nu se dorește ca toată lumea să știe că X a schimbat puncte pentru anume produs și atunci se poate face această o arhivă a punctajelor și schimburilor în profilul fiecăruia. Deși nu văd logica fiindcă ăsta e scopul campionatului: să poți schimba punctele cu premii, nu? Da, ăsta o fi, dar vă jur că mă băgam și dacă era doar pentru clasament... :D
  • Că tot vorbim de profilul fiecăruia: dacă tot se scrie la finalul fiecărei campanii, în timp real, articolele participante, (fapt ce a deschis discuții deja) de ce pe profilul individului nu apare și rubrica „participări la campanii în desfășurare?” Adică să vadă curioșii (ca mine) la ce campanii participă X sau Y. Oricum aflu dacă intru pe fiecare campanie în parte, deci de ce să pseudo-ascunzi detaliile astea? Și nu mă interesează articolele în sine, nu le citesc, dar e interesant să vezi ce utilizatori ai site-ului s-au înscris deja. Așa că, dacă se votează să se ascundă lista de articole participante (că nah, e drept, ideile se fură ușor), eu zic să rămână doar numele celor care participă, fără link, fără nimic. Deși să fim serioși.. google ți-aduce pe tavă deja toate articolele participante. Ca să fii sigur că nu-ți fură nimeni ideea, cel mai bine e să te înscrii în ultima zi. Dar atunci, dacă face altcineva exact ce voiai tu, nu e și mai mare păcat? Mai bine să fii primul și copiat, decât ultimul și acuzat de plagiat, am zis!
Dacă-mi mai răsar și alte idei... revin :D

4 comments:

  1. Felicitari pentru rabdarea de a face toate acele teste !
    Eu doar m-am inscris fara sa testez prea mult functionalitatile.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bine ai revenit! Mulțumesc frumos.

      E drept, după ce am publicat mi-am dat seama că din tot ce am scris mai sus puteam să fac mai multe articole (adică mai multe puncte), dar poate mai găsesc eu ceva de testat și am să revin cu alt articol.. dacă găsesc timpul pentru joacă dintr-asta :D

      Că vorba aia: Campionatul e în teste (BETA) dar campania pentru care am trimis articolele e una reală... deci e puțin riscant :D

      Delete

Atenție: Este activată moderarea comentariilor pentru articolele mai vechi de 10 zile!

Ha, 2020, învie blogul, prin YouTube

Vreau să revin pe YouTube și să reluăm ce făceam cândva... poate, poate, ușor, ușor, revin și pe blog Dacă vă place și vreți să mai vedeți,...